۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۰۱۷ ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ دسته: مالیات
۰

دکتر عادل پیغامی استاد اقتصاد دانشگاه ضمن اشاره به نوسانات قیمتی در بازارهای ارز و مسکن، گفت: این افزایش قیمت باید با ابزار مالیات بر عایدی سرمایه کنترل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر عادل پیغامی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در یک گفتگوی خبری در خصوص مدیریت بازار ارز کشور، گفت: در شرایط رانتی و اقتصاد زیرزمینی و شوک‌های موجود، مدیریت بازار ارز با ابزار Capital Gain tax (مالیات بر عایدی سرمایه) باید انجام شود.

وی افزود: باید ابزارهای مالیاتی در آنجا فعال شود و دولت اعلام کند هر کسی می‌تواند با هر هدفی ارز بخرد اما باید مالیات آن را هم بپردازد. مشکل اجرای این کار چیست؟

پیغامی: CGT ابزار کنترل قیمت در بازار ارز و مسکن است

پیغامی اضافه کرد: مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) نه تنها در بازار ارز بلکه در سایر بازار دارایی‌ها مانند مسکن هم باید اجرا شود.

وی ادامه داد: در این مدت مشاهده شد که بهای مسکن متناسب با قیمت مسکن افزایش یافت. مالک می‌بیند نرخ ارز ۱۰۰۰ تومان گران شده، یک میلیون تومان روی قیمت هر متر خانه می‌گذارد. این افزایش‌ قیمت‌ها باید با مالیات بر عایدی سرمایه کنترل شود.(۱)

طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تنها مخالف آن

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که هنوز آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اخذ این مالیات مخالفت می‌کند و اعتقادی به اخذ مالیات از سوداگران بخش مسکن ندارد.

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک که جهت حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه‌دار شدن اقشار متوسط و مستضعف تدوین شده است، با امضای ۱۱۷ نماینده مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شده و در انتظار تصویب توسط نمایندگان در صحن علنی است.

پینوشت:

(۱) فارس نیوز؛ کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۱۴۰۰۰۲۹۱

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.