۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۷۶۴ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، تحریم ایران، روسیه و ترکیه را یک نقطه اشتراک قوی برای گسترش همکاری‌ها دانستند و بر انجام مبادلات و معاملات اقتصادی خارج از چارچوب دلار تأکید کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تحریم ایران، روسیه و ترکیه از جانب آمریکا را یک نقطه‌ی اشتراک بسیار قوی برای گسترش همکاری‌ها دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران و روسیه باید ضمن گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، توافق‌های انجام‌گرفته در نشست تهران را با جدیت پیگیری کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر انجام مبادلات و معاملات اقتصادی خارج از چارچوب دلار تأکید کردند.

همکاری ایران و روسیه می‌تواند در مسائل جهانی گسترش یابد

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه همکاری‌های دوجانبه‌ی ایران و روسیه می‌تواند در مسائل جهانی نیز گسترش یابد، افزودند: یکی از مواردی که دو طرف می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، مهار آمریکا است زیرا آمریکا یک خطر برای بشریت است و امکان مهار آن نیز وجود دارد.

اروپایی‌ها به وظایف خود درباره برجام عمل نکردند

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اظهارات آقای پوتین درخصوص برجام اشاره کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است اما اروپایی‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند و این قابل قبول نیست که ما به‌طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل کنیم اما آن‌ها تعهدات خود را انجام ندهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با خیرخواهانه خواندن دیدگاه رئیس‌جمهور روسیه درباره‌ی برجام، تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام موضعی را خواهد گرفت که به نفع منافع و عزت کشور و ملت باشد.

تاکید پوتین بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه میان ایران و روسیه

رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار مذاکرات با همتای ایرانی خود درخصوص مسائل دوجانبه و مسئله‌ی سوریه را پُربار و بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما در این مذاکرات بر گسترش روابط دوجانبه در همه‌ی زمینه‌ها به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تأکید کردیم.

آقای پوتین افزود: در بخش انرژی، پیشنهاد احداث پروژه‌ی جدید نیروگاه هسته‌ای و نیروگاه‌های با ظرفیتِ کم را مطرح کردیم و برقی‌سازی خطوط راه‌آهن و افزایش فروش نفت ایران را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس‌جمهور روسیه، ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای توسعه‌ی روابط دو کشور را بسیار بیشتر از سطح کنونی همکاری‌ها دانست و با اشاره به مانع‌تراشی آمریکا در این زمینه با توسل به روش‌های مختلف از جمله تبادلات مالی، گفت: آمریکایی‌ها با ایجاد محدودیت در تبادلات مالی در حال انجام یک اشتباه راهبردی هستند زیرا به قیمت یک موفقیت سیاسی و کوتاه‌مدت، موجب سلب اعتماد از دلار در فضای جهانی و تضعیف آن خواهند شد.

اروپایی‌ها به دلیل وابستگی به آمریکا در عمل تابع آنها هستند

رئیس‌جمهور روسیه، مسئله‌ی برجام را محور بعدی مذاکرات دوجانبه با رئیس‌جمهور ایران خواند و با ابراز تأسف از پایبند نبودن برخی طرف‌های مقابل ایران در برجام به تعهداتشان، گفت: آمریکایی‌ها با اقدامات نابجا، شرایط را خراب کرده‌اند‌ و اروپایی‌ها نیز به‌دلیل وابستگی به آمریکا، در عمل تابع آن‌ها هستند، اگرچه اعلام می‌کنند به‌دنبال راه‌هایی برای حفظ برجام نیز هستند.

پوتین پیش از این در دیدار با دکتر روحانی رئیس جمهور نیز ضمن تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی دو کشور و انجام مبادلات تجاری با استفاده از پول‌های ملی، اظهار داشته بود: شرکت‌های روسی به هیچ عنوان از سرمایه‌گذاری در پروژه های ایران صرف نظر نخواهند کرد.

بهره اندک ایران و روسیه از بازار یکدیگر

مطابق آمار گمرک، حجم تجارت ایران و روسیه در سال گذشته بالغ بر ۱ میلیارد دلار بود که ۲۹۴ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به روسیه و ۷۴۳ میلیون دلار آن مربوط به صادرات روسیه به ایران بوده است.

سهم ایران از واردات روسیه در سال گذشته معادل ۰.۱۲ درصد و سهم روسیه از واردات ایران ۱.۵ درصد بوده است. این ارقام با توجه به همسایگی، روابط سیاسی مناسب و ظرفیت طرفین برای تامین نیاز بازار یکدیگر ارقام بسیار کمی محسوب می‌شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.