۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۶۸۳ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته در دیدار با رئیس جمهور ترکیه بر گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و همچنین اصلاح توافقنامه تجارت ترجیحی میان دوکشور تاکید کرد. این توافقنامه که در سال ۱۳۹۴ به مرحله اجرا رسید، منجر به کاهش بیشتر درآمدهای گمرکی ایران نسبت به ترکیه شد و چندان در افزایش حجم تجارت دو کشور موثر واقع نشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر حسن روحانی روز جمعه در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، با اشاره به روابط برادرانه و روبه گسترش تهران-آنکارا در زمینه‌های مختلف، بر ضرورت تلاش بیشتر مسئولان دو کشور در راستای دستیابی به هدف مدنظر در رسیدن به روابطی راهبردی تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و ترکیه باید برای مقابله با تحریم‌های آمریکا روابط اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهند، افزود: روابط بانکی و فعالیت‌های کارگزاری بانک های دو کشور باید گسترش یافته و در راستای حل مشکلات برنامه‌ریزی شود.[۱]

تاکید روحانی بر اصلاح توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت انجام مبادلات تجاری ایران و ترکیه با استفاده از پول‌های ملی و تجدید نظر در موافقتنامه تجارت ترجیحی، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه بیشتر مبادلات در حوزه انرژی با ترکیه است.

توافقنامه تجارت دوجانبه ایران و ترکیه که در دی ماه سال ۱۳۹۴ به مرحله اجرا رسید منجر به کاهش تعرفه گمرکی واردات ۱۲۵ قلم کالا از ترکیه به ایران و کاهش تعرفه واردات ۱۴۰ قلم کالا از ایران به ترکیه شد.

این توافقنامه نقش موثری در افزایش حجم تبادلات دو کشور نداشت به طوری که پس از دو سال از اجرایی شدن توافقنامه، حجم صادرات اقلام مشمول تخفیف برای ایران به ترکیه کاهش یافت و صادرات اقلام مشمول تخفیف برای ترکیه به ایران نیز تنها به میزان ۵ درصد از کل صادرات ترکیه به ایران افزایش یافت.

توافق تجاری دوجانبه میان ایران و ترکیه نیازمند اصلاح است + آمار

توافقنامه تجارت ترجیحی، درآمدهای گمرکی ایران را بیش از ترکیه کاهش داد

هرچند که اجرای توافقنامه تجاری ایران و ترکیه اثر چندانی در افزایش تجارت دو کشور نداشت اما منجر به کاهش درآمدهای گمرکی ایران به میزان ۴ برابر ترکیه شد. ایران به واسطه این توافقنامه از ۳۳ میلیون دلار درآمد گمرکی خود، صرف نظر کرد در حالی که این رقم برای طرف ترک تنها ۸ میلیون دلار بود.

هزینه ایران در قرارداد تجارت دوجانبه ۴ برابر ترکیه بوده است

لزوم اصلاح توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

بی شک ایران برای توسعه تجارت خود به انعقاد توافقات تجاری از جمله تجارت ترجیحی احتیاج دارد. به همین دلیل به صرف ناکارآمد بودن شکل کنونی این توافقنامه، نمی‌توان آن را به کنار نهاد و لازم است برای اصلاح و کارآمد سازی آن با طرف ترک به توافق رسید.

اولین پیشنهاد برای اصلاح این توافقنامه حذف محدودیت‌های وزنی اعمال شده بر برخی محصولات ایرانی است که تحت پوشش این توافقنامه به ترکیه صادر می‌شود. آب سیب، خرما، بادام و گردو از مهمترین این محصولات هستند که ۷۴ درصد از صادرات ترجیحی ایران به ترکیه را تشکیل می‌دهند. تعرفه‌ی واردات آب سیب از ایران به ترکیه ۵۹ درصد، خرما ۲۵ درصد و  بادام و گردو هرکدام برابر ۴۳ درصد است که تعرفه بالایی محسوب می‌شود.

درصورت حذف این محدودیت‌ها بر مبنای عملکرد سال ۱۳۹۶ در عمل تخفیف گمرک ترکیه به ایران ۳۱ میلیون خواهد بود که به رقم تخفیف ایران به ترکیه یعنی ۳۳ میلیون دلار نزدیک است.

حذف محدودیت‌های وزنی اولویت اصلاح تجارت دوجانبه ایران و ترکیه

کاهش موثر تعرفه‌ اقلام مشمول و افزودن کالاهای مهمی مانند پسته، لبنیات (غیر موارد مذکور در توافقنامه) و آبمیوه پیشنهادات دیگری است که می‌تواند به اصلاح این توافقنامه کمک کند.

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری کد خبر: ۱۰۵۹۵۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.