۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۰۸۶ ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت ترکیه با هدف مقابله با تحریم های آمریکا و کاهش میزان تقاضای ارز، برنامه ریزی ویژه ای به منظور ساخت داخل بیش از ۳۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی در دستور کار قرار داده است. کاهش میزان واردات از طرفی به رونق تولیدات داخلی منجر می‌شود و از طرف دیگر با کاهش تقاضای ارز، به بهبود وضعیت بازار ارز نیز کمک می‌نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ترکیه در ماه های اخیر با تحریم های آمریکا مواجه شده است و این مسئله بر قیمت دلار در بازارهای داخلی این کشور تأثیر قابل توجهی داشته و نرخ لیر را به کمترین میزان در طول تاریخ کاهش داده است.

در همین راستا دولت ترکیه به منظور مقابله با تحریم ها از طریق کاهش تقاضای ارز، برنامه ریزی ویژه ای را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس اعلام مقامات دولت ترکیه، یکی از برنامه های این کشور تولید بیش از ۳۰ میلیارد دلار کالای وارداتی در داخل به منظور مدیریت واردات و کاهش نیاز به تأمین ارز برای آن هاست. کاهش میزان واردات از طریق حرکت به سمت ساخت داخل کالاهای وارداتی، از طرفی به رونق تولید داخلی و افزایش اشتغال منجر می شود و از طرف دیگر با کاهش تقاضای ارز به بهبود وضعیت بازار ارز نیز کمک خواهد کرد.

آقای مصطفی وارناک، وزیر صنعت و فناوری ترکیه در این خصوص گفت: «ما برنامه ریزی ویژه ای به منظور اولویت بندی کالاهای وارداتی به منظور شروع فرآیند تولید داخلی آن ها در دستور کار قرار داده ایم و بر این اساس قرار است دست کم ۳۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی در داخل کشور تولید شود.»

علاوه بر این ترکیه برنامه ویژه ای به منظور حمایت از شرکت های داخلی که به سمت به کار گیری فناوری های جدید در فرآیندهای تولیدی حرکت می کنند تدارک دیده است.

بر اساس اعلام وزیر صنعت و فناوری ترکیه در راستای تحقق این اهداف ۵۰۰ میلیون لیر معادل حدود ۸۳ میلیون دلار بودجه برای حمایت از ۱۵۰۰ پروژه داخلی سازی و ۱۰۰ میلیون لیر معادل ۱۷ میلیون دلار نیز به منظور حمایت از طرح های فناورانه در نظر گرفته شده است.

آمریکا به تازگی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را به ترتیب به ۵۰ و ۲۰ درصد افزایش داده است و محدودیت های مالی دیگری نیز بر این کشور اعمال نموده است. در مقابل ترکیه نیز به طور متقابل تعرفه واردات ۲۲ کالای آمریکایی از جمله خودرو، میوه، تنباکو و لوازم آرایشی که ۵۳۳ میلیون دلار از واردات ترکیه از آمریکا را شامل می شوند، افزایش داده است.

علاوه بر این یکی دیگر از راهکارهای ترکیه در شرایط فعلی حرکت به سمت جذب سرمایه های خارجی از کشور قطر است و در این راستا موفق شده است بر سر سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری این کشور در طرح های اقتصادی ترکیه به توافق برسد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.