۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۷۹۶ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

رئیس اتحادیه فولاد آمریکا از اقدامات دولت این کشور در افزایش تعرفه واردات حمایت کرد و آن را یکی از مهمترین راهبردها در راستای حمایت از تولیدات داخلی عنوان نمود. به گفته وی عدم مدیریت مناسب واردات فولاد و آلومینیوم در سال های اخیر و در نتیجه واردات بی رویه، به کاهش اشتغال در این بخش ها منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا به تازگی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به بهانه های امنیت ملی به ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داده است.

از طرفی این اقدام دولت آمریکا خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است و موجب شده است بسیاری از کشورهای جهان به شکایت از این کشور در سازمان تجارت جهانی و همچنین اعمال محدودیت های متقابل برای کالاهای آمریکا روی بیاورند. از طرف دیگر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان در آمریکا، انتقاداتی را به تصمیمات دولت وارد کرده اند و معتقدند افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به افزایش قیمت تمام شده تولید داخلی منجر می شود.

حمایت اتحادیه فولاد آمریکا از تصمیمات دولت

اما در این میان برخی تولیدکنندگان داخلی آمریکایی و به طور خاص اتحادیه فولاد این کشور، از تصمیم دولت در راستای افزایش تعرفه واردات حمایت نموده است.

به گفته رئیس این اتحادیه در حال حاضر بسیاری از صنایع آمریکایی از جمله صنایع فولاد، به دلیل توان پایین رقابت پذیری با محصولات وارداتی، خصوصا محصولات کشور چین با مشکلات جدی مواجه شده اند و در این شرایط افزایش تعرفه واردات این محصولات یکی از بهترین اقدامات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود.

افزایش قیمت و افزایش میزان تولید داخلی نتیجه افزایش تعرفه واردات

افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به طور قطع به افزایش قیمت این محصولات در بازارهای داخلی آمریکا منجر می شود. در نتیجه تولیدکنندگان داخلی این محصولات می توانند با حاشیه سود مناسب تری به تولید بپردازند و میزان تولید خود را افزایش دهند.

اما در مقابل بخشی از صنایع دیگر آمریکایی که مصرف کننده فولاد و آلومینیوم هستند، با افزایش قیمت نهاده مواجه می شوند. صنایعی همچون خودروسازی در این زمینه بیشتری آسیب را خواهند دید و در نتیجه قیمت خودرو نیز متناسب با افزایش قیمت فولاد و آلومنیوم افزایش خواهد یافت.

طبق برآوردهای صورت گرفته درپی افزایش تعرفه واردات قیمت تمام شده هر خودرو در آمریکا حدود ۲۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

با اینحال دولت آمریکا معتقد است حمایت از تولیدات داخلی، حتی با وجود افزایش قیمت محصولاتی همچون خودرو، در بلندمدت به سود آمریکا و شهروندان این کشور است.

بازارشکنی محصولات چین مشکل مهم تولیدکنندگان آمریکایی

بر اساس گفته های رئیس اتحادیه فولاد آمریکا، مشکل اصلی این صنعت، بازارشکنی کشور چین در بازار فولاد آمریکاست. در واقع کشور چین به پشتوانه شرکت های بزرگ دولتی توانسته است ظرفیت عظیمی در تولید فولاد ایجاد نماید و تولیدات خود را با قیمت هایی به مراتب کمتر از قیمت تمام شده دیگر کشورها، به بازارهای جهانی روانه نموده است.

علاوه بر این ظرفیت تولید فولاد چین در سال های اخیر افزایش یافته است به طوریکه این کشور تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۶.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید خود افزوده است. این میزان با نیمی از تولید سالانه فولاد در آمریکا برابری می کند.

کاهش اشتغال و تولید آمریکا درپی واردات بی رویه

افزایش میزان تولید و صادرات فولاد چین در سال های اخیر به کاهش تولید محصولات آمریکایی و در مقابل افزایش واردات منجر شده است. بر اساس آمار میزان اشتغال بخش فولاد آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا به حال حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است. تنها در فاصله ابتدای سال ۲۰۱۵ تا نیمه سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۱۴۵۰۰ نفر اشتغال خود را در بخش فولاد آمریکا از دست داده اند.

در سال ۲۰۰۰ میلادی ۱۰۵ شرکت آمریکایی در حوزه تولید فولاد مشغول بودند درحالیکه این رقم در حال حاضر به ۳۸ شرکت کاهش یافته است.

در بخش آلومینیوم وضعیت به مراتب وخیم تر است؛ به نحوی که در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بیش از ۵۸ درصد اشتغال این حوزه در آمریکا از دست رفته است.

در طول ۶ سال اخیر بیش از ۶ منطقه تولید آلومینیوم در آمریکا به کلی تعطیل شده اند و تنها ۵ منطقه به فعالیت خود ادامه می دهند؛ درحالیکه از این ۵ منطقه نیز تنها دو مورد آن با ظرفیت کامل به تولید می پردازند. علاوه بر این تنها یک منطقه به تولید آلومینیوم با خلوص بالا، به منظور استفاده در ابزارهای نظامی می پردازد که با اصول امنیت ملی در تضاد است.

رئیس اتحادیه فولاد آمریکا معتقد است کاهش میزان تولید فولاد و آلومینیوم در آمریکا درحالی رخ داده است که میزان تقاضا برای این مصحولات در بخش های مختلف افزایش یافته است. به طور مثال میزان واردات آلومینیوم آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۵ برابر میزان تولید داخلی بوده است.

منبع: inthesetimes.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.