۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۷۴۰ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس در مصاحبه با رسانه ها، با طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران بازارهای غیرمولد اعم از مسکن موافقت کردند؛ ایشان این مالیات را از ضروری ترین طرح ها برای تصویب در مجلس برشمردند و خواستار برخورد با سوداگران از طریق این ابزار مالیاتی شدند.

به گزارش مسیر اقتصاد مالیات بر عایدی سرمایه به ویژه در بخش املاک مورد استفاده بسیاری از کشورها و به خصوص کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است. این نوع مالیات جنبه تنظیمی داشته و موجب کاهش نوسانات در بازار می شود.

تجربه کشورهای توسعه یافته برای کنترل و تنظیم بازار مسکن نشان می‌دهد که آن‌ها نیز از سياست‌ افزايش هزينه تقاضاهای سوداگرانه بهره می‌برند، به طوری که با اتخاذ این سیاست سرمايه‌ها را به سمت توليد هدايت كرده و از بی‌ثباتی و افزايش قيمت، ناشی از فعاليت‌های سوداگرانه در بازار جلوگيری می‌كنند.

در خصوص این پایه مالیاتی که نیاز به مصوبه مجلس دارد، در ماه های اخیر بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان موافقت خود را در رسانه ها اعلام کرده اند؛ همچنین گفتنی است طرحی در این رابطه در مجلس تهیه شده که به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

متن کامل طرح ۲ فوریتی مجلس در مقابله با سوداگری و نوسانات مسکن

در ادامه به بخش از اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه اشاره می شود:

مالیات بر عایدی سرمایه فرصتی برای اقتصاد کشور

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ۱۳ تیر در برنامه تلویزیونی ثریا گفت: در بسیاری از کشورها مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد و به هر دلیلی که عایدی از طریق سرمایه ایجاد می شود باید مالیاتش پرداخت شود.

وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، می توان از درون همین تنگنا فرصت هایی را ایجاد کرد و مجموعه اقدامات پیرامونی را انجام داد. یکی از اقدامات پیرامونی این است که مالیات بر عایدی سرمایه را در اقتصاد پایه گذاری شود.

حمایت از تولید بدون اخذ «مالیات بر عایدی سرمایه» شعاری غیر عملی و غیر مؤثر

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ۲۲ خرداد به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در حال حاضر نرخ بازگشت سرمایه انتظاری و واقعی در تعداد زیادی از فعالیت‌های غیر مولد نظیر سفته‌بازی در بازارهای ارز و طلا، رانت جویی در واردات و گرفتن تسهیلات ارزان دولتی، نرخ بازگشت سرمایه بالاتری از فعالیت‌های تولیدی است.

وی افزود: خوشبختانه با روش‌هایی نه‌چندان پرهزینه می‌توان بسیاری از کسب‌وکارهای غیر مولد را غیراقتصادی کرد که عمده این روش‌ها به نوعی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است و روشن است که در اقتصاد رانتی ایران، حمایت از تولید بدون اخذ «مالیات بر عایدی سرمایه»، شعاری غیر عملی و غیر مؤثر است.

مبارزه با ویژه خواری و سوداگری با مالیات بر عایدی

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی در ۵ تیر ۹۷ به مسیر اقتصاد گفت: مالیات بر عایدی سرمایه، پایه ای از مالیات است که از ویژه خواری ها و سوداگری جلوگیری می کند و این نوع مالیات تنها متوجه سوداگران و دلال هاست.

وی افزود: به همین دلیل فقط این گروه با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفت می کنند.

حرکت سرمایه ها به سمت تولید با اخذ مالیات از سوداگران

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۲۴ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: شاید بتوان ادعا نمود که تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه اولین ضربه را به دومینوی حرکت سرمایه ها از نقدینگی به سمت تولید وارد خواهد کرد.

وی افزود: انتظار داریم با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه تقاضای سوداگران از بازار مسکن حذف و به تدریج به طرف تقاضاهای مصرفی، تولید و عرضه هدایت شود و تقویت بخش تولیدی کشور را به عنوان یک نیاز برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

کنترل نوسانات و التهابات با مالیات بر عایدی

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی ۲۲ تیر به خانه ملت گفت: طرح دوفوریتی برای مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن در راستای مهار سوداگری در بخش مسکن ارائه خواهد شد که البته افراد عادی، سازندگان مسکن و فعالان بخش تولید مسکن کشور از پرداخت این مالیات معاف می شوند.

وی افزود: با طرح مالیات بر عایدی سرمایه بخش مسکن با نوسان و التهاب قیمتی کاذب روبرو نمی شود و متقاضیان واقعی خرید مسکن آسان تر می توانند صاحب خانه شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه ضروری ترین طرحی که باید در مجلس تصویب شود

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور ۳ مرداد در نشستی با دانشجویان گفت: مالیات بر عواید سرمایه یکی از ضروری ترین طرح هایی است که باید در مجلس تصویب شود.

وی افزود: آشفتگی که امروز در بازار ارز، سکه و خودرو مشاهده می کنید به دلیل امنیت سرمایه در این حوزه ها و عدم تصویب قانون مالیات برعواید سرمایه است که امنیت سرمایه گذاری در این بازار را به وجود آورده است.

جلوگیری از افزایش قیمت مسکن با مالیات از سوداگران

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز ۲۰ مرداد به خبرگزاری میزان گفت: مالیات بر عایدی مسکن به خودی خود می تواند جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد. چرا که در حال حاضر شاهد وضعیت آشفته ای در موضوع اجاره بها و مستأجرین هستیم.

سوءاستفاده دلالان مسکن و سودجویان در نبود قانون مالیاتی

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات ۸ تیر ماه به روزنامه کیهان گفت: در فرانسه اگر کسی خانه‌ای خرید باید تا ۳۰ سال از آن استفاده کند و بنشیند و اگر قبل از ۳۰ سال بخواهد آن را بفروشد، باید تا ۵۰ یا ۷۰ درصد مالیات بدهد؛ لذا می‌بینید بازار مسکن در اروپا همیشه آرام است.

وی افزود: در حالی که در ایران به دلیل نبود قانون، این بازار مورد سوءاستفاده دلالان مسکن و سودجویان قرار می‌گیرد مالیاتی هم در کار نیست.

مخالفان طرح مالیات بر عایدی عده ای خاص هستند

احمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ۱۹ تیر ماه ۹۷ به عیار آنلاین گفت: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه کار خوبی است و من فکر می‌کنم همه‌ی نماینده‌ها استقبال می‌کنند چون مخالفان این طرح یک عده‌ی خاصی هستند و مردم تمایلشان به ادامه این روند نیست.

وی افزود: ما باید تجربه‌ی کشورهای دیگر نظیر آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی که بیش از صد سال قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرایی کرده‌اند را هم نگاه کنیم، چون این‌ها علاوه بر جلوگیری از سوداگری، یک نوع درآمد برای دولت است و قطعاً باید در راستای حمایت از تولید استفاده شود.

افرادی در کشور ۴۰۰ خانه مسکونی دارند

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون ۴ تیر به مسیر اقتصاد گفت: قیمت‌ها مخصوصاً در بخش مسکن بسیار بالا رفته و طاقت مردم تمام شده است. موضوع مالیات بر عایدی سرمایه موضوع بسیار مهمی است که باید حتماً پیگیری شود چون اصلاً فرصت مسامحه و وقت تلف کردن نیست.

وی افزود: افرادی در کشور هستند که ۴۰۰ خانه را در مدت زمانی کوتاه و بدون پرداخت یک ریال مالیات، معامله می‌کنند و به‌یک‌باره سود بسیاری را به دست می‌آورند. اقدامات این اشخاص به اقتصاد و مردم ضربه وارد می‌کند.

کاهش فاصله طبقاتی با CGT

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، ابرکوه و خاتم ۲۱ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: یکی از راهکارهای موثر در زمینه مدیریت نقدینگی، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. این مالیات باعث ایجاد اعتدال و توازن خواهد شد.

وی افزود: با بازگشت برخی درآمدهای بادآورده به جامعه، به اقتصاد کشور کمک خواهد شد و با افزایش برابری فاصله طبقاتی نیز کاهش خواهد یافت.

هدایت نقدینگی به سمت تولید بدون جلوگیری از سودهای بادآورده اثری ندارد

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ۲۴ مرداد به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: مالیات بر عایدی سرمایه با کاهش چشم‌انداز سود سفته بازی در ارز، طلا، مسکن و خودرو، زمینه را برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بخش های مولد فراهم می کند.

وی افزود: بدون جلوگیری از سودهای غیرمتعارف و بادآورده در فعالیت‌های غیرمولد، سخن گفتن از «هدایت نقدینگی» اثری نخواهد داشت.

حذف احتکار مسکن با مالیات بر عایدی

قمی نماینده مردم پاکدشت ۲۳ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: این نوع مالیات باعث می شود که مردم پول و منابع خود را در قسمت های تولیدی و مولد وارد کنند و مالیات بر سوداگری باعث می شود درآمد های دولت افزایش یابد و هم این که اشتیاق و انگیزه مردم به تولید بیشتر خواهد شد و احتکار مسکن و سکه و ارز اتفاق نخواهد افتاد.

مالیات بر عایدی سرمایه مانع آثار مخرّب هجوم نقدینگی

محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ۲۸ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: نقدینگی طی چند سال اخیر ۳ برابر شده و باید از سیاست‌های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه برای هدایت این نقدینگی به سمت تولید استفاده کرد و جلوی هجوم آن به بازارهای مختلف را گرفت تا از این طریق آسیبی به اقتصاد وارد نشود.

مالیات بر عایدی سرمایه راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید

فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی ۲۸ مرداد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: مالیات بر عایدی مسکن (CGT) یکی از طرح‌هایی که اخیراً در مجلس با قید فوریت توسط نمایندگان مطرح شده است و امیدواریم که این پایه مالیاتی در چند ماه آینده به نتیجه برسد و یکی از راهکارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید اصلاح نظام مالیاتی است.

اجرایی کردن مالیات بر عایدی سرمایه از ضروریات کشور

سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی ۲۴ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: این نوع مالیات در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال دریافت است و به نظر می رسد راهکار جلوگیری از سوداگری و سامان دادن به بازارهایی نظیر مسکن و سکه، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی افزود: این نوع مالیات می‌تواند سرمایه های راکد را به سمت تولید و چرخه اقتصادی کشور برگرداند و در شرایط کنونی اقتصاد، یکی از ضروریات کشور اجرایی نمودن مالیات بر عایدی سرمایه است.

مالیات بر عایدی سرمایه باید در قوانین کشور وجود داشته باشد

ذبیح الله نیکفر نماینده مردم لاهیجان، سیاهکل، رودبنه، دیلمان و پیرکوه ۲۸ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: مالیات بر عایدی سرمایه باید در قوانین کشور وجود داشته باشد؛ زیرا نبود این پایه مالیاتی موجب می‌شود که هر چند وقت یک بار نوسانات و افزایش قیمت‌های شدید و غیرمنطقی در بازارهای مسکن، ارز، سکه و … صورت گیرد.

مالیات بر عایدی سرمایه از تمام بازارهای غیرمولد اخذ شود

محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا ۲۲ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: بنده با کلیات طرح موافقم و حتما بایستی این نوع مالیات ها با دقت و ظرافت مخصوص به خود پیاده و اجرایی شود. مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر مسکن باید شامل ارز، طلا، زمین، اوراق قرضه، خودرو، سود سپرده های بانکی و سهام نیز بشود.

داشتن مسکن در حد متعارف ایرادی ندارد

حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران ۲۷ مرداد به فارس گفت: نباید قیمت‌ها در بخش مسکن سلیقه‌ای باشد و هر کس هر چقدر می‌خواهد اعمال قیمت کند، البته متاسفانه این بخش به نوعی به دست دلالان افتاده و نظارت در این بخش بسیار کم است.

وی افزود: حال بحث این است بر اساس حد متعارف مانند تعداد فرزندان ایرادی نداشته باشد که کسی بر اساس آن مسکن به نام خود داشته باشد، اما بیشتر از آن را باید مالیات بدهد و عوارض متوجه آن شود تا برای او صرف نکند که خانه خالی داشته باشد.

از درآمدهای بادآورده مالیات اخذ گردد

علی اکبری نماینده مردم شیراز ۱۶ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: در این طرح افرادی که به وسیله فعالیت های غیرمولد در بازار مسکن به درآمدهای بادآورده رسیده اند مشمول مالیات می شوند. بنده نیز با این موضوع موافقم و قطعا بایستی از چنین درآمدهای بادآورده مالیات گرفته شود.

مالیات را از کسانی که باید بگیریم، نمی گیریم

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان ۱۶ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: متاسفانه کشور ما در بحث مالیات وجه قانونی و شفافیت لازم را ندارد. بدین صورت که شخصی با داشتن استحقاق پرداخت مالیات، کم اظهاری کرده و مالیات اندکی پرداخت می کند؛ اما فردی که حقوق بگیر است و منابع مالی شفافی دارد با اینکه نسبتا حقوق کمتری می گیرد ولی مالیات از او به طور کامل دریافت می شود.

وی افزود: بنده با این مالیات موافق هستم و در نظر داریم که با همکاری مودیان مالیاتی جلوی این گونه فرارهای مالیاتی گرفته شود.

بازارهای سوداگری با بی‌عملی دچار التهاب خواهند شد

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن ۱۶ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: در فضایی که بازار های مسکن، ارز و سکه بستر فعالیت های غیرمولد شده و سودآوری بالایی دارد، مالیات وضع شود و مالیات بر عایدی موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهایی مانند مسکن از بین برود و سرمایه گذاران به سمت بخش تولیدی هدایت شوند.

وی افزود: در صورتی که بی عملی و رهاشدگی در این بازارها تداوم یابد، التهابات بیشتر خواهد شد.

کمک به اقتصاد کشور با هدایت نقدینگی به سمت تولید

حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور و فیروزه ۱۷ تیر به مسیر اقتصاد گفت: مالیات بر عایدی سرمایه ابزار مناسبی برای هدایت نقدینگی بالای موجود در جامعه است و اگر بتوان نقدینگی را به سمت فعالیت های تولیدی هدایت کرد، به اقتصاد کشور کمک خواهد شد.

افرادی چندین خانه دارند در مقابل افرادی برای خرید خانه یک عمر پس انداز می‌کنند

پاپی زاده نماینده مردم دزفول ۲۷ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: افرادی با دلالی و خرید و فروش مسکن ثروت جمع می‌کنند، در مقابل افرادی برای نیاز واقعی و مصرفی خود برای خرید یک‌خانه باید یک عمر پس انداز کنند.

وی افزود: در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا کنیم، فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل خواهد شد. در عوض نیز نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های تولیدی که دارای مشوق‌های دولتی مانند مالیات کمتر است هدایت می‌شود.

تاکنون با سوداگری در اقتصاد مقابله نشده است

داوود محمدی نماینده تهران ۲۴ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: از گذشته در بحث مسائل اقتصادی، هیچ وقت با سوداگری‌ها مقابله نشده ودر حالی که راهکارهای درست جهانی مانند اخذ مالیات بر عایدی سرمایه برای مقابله با سوداگری وجود دارد و مجلس هم در این زمینه بایستی قاطعانه کمک کند تا در نهایت بتوان اقتصاد را به سمت و سویی صحیح جهت داد.

استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک ۲۴ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: در یک اقتصاد سالم و مقاوم سرمایه ها به سمت تولید می رود. تولید موجب ایجاد اشتغال و توسعه زیر ساخت ها خواهد شد. بدین ترتیب بسیاری از مشکلات نظیر افسردگی جوان ها و ناامنی از بین می رود. در کشورهای توسعه یافته جهان تدبیر این موضوع با مالیات بر عایدی سرمایه انجام شده است و لازم نیست که ما اختراع و ابداعی انجام دهیم.

هدایت نقدینگی به سمت سرمایه گذاری های زیربنایی با اخذ مالیات از سوداگران

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ۲۳ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که می توان با برنامه ریزی برای ۶ ماه دوم سال جاری ۲۰۰ یا ۲۵۰ هزار میلیارد از این نقدینگی را به سمت تولید و توسعه زیر ساخت ها و به سمت سرمایه گذاری های زیربنایی هدایت کرد و یکی از راهکارها و مسیرها، مقابله با سوداگری و دلال بازی و واسطه گری از مسیر مالیات بر عایدی سرمایه است.

نباید بخش هایی مانند مسکن ریسک کمی برای سوداگران داشته باشد

محمد دهقانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ۲۲ مرداد به مسیر اقتصاد گفت: نقدینگی موجود حتما باید با سازو کارهایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه به سمت تولید و به سمت فعالیت های عمرانی بزرگ و ابر پروژه ها هدایت شود.

وی افزود: تا زمانی که بازارهای غیرمولد سوداگرانه در مسکن، سکه و ارز که ریسک کمتری دارند، وجود داشته باشد نقدینگی به راحتی به سمت تولید منتقل نمی شود. لذا باید بخش های طلا، ارز و مسکن برای نقدینگی محیط جذابی نباشد.

اگر سوداگران از بازار مسکن حذف نشوند، جوانان در آرزوی مسکن خواهند ماند

مجتبی ذوالنور نماینده قم ۱۳ تیر به مسیر اقتصاد گفت: بنده با تصویب این قانون موافقم؛ زیرا زمانی که به مسکن به عنوان ضرورت و لازمه زندگی نگاه شود، مشکلی به وجود نخواهد آمد و از طرفی با حذف انگیزه‌های سوداگرانه، مسکن تبدیل به کالای مصرفی شده و تهیه مسکن آسان‌تر می‌گردد.

وی افزود: مالیاتی که برای حوزه مسکن وضع می‌شود باید سوداگری را حذف و از جهش‌های نجومی جلوگیری به عمل آورد زیرا با این سوداگری که شاهدش هستیم، بسیاری از نسل جوان ما باید آرزوی مسکن را از سرشان بیرون کنند.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه برای کاهش سوداگری زمین و مسکن

علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران ۱۷ مرداد به خانه ملت گفت: اکنون با توجه به حاشیه سود فراوان سرمایه گذاری در حوزه زمین بسیاری از بانک ها به این سمت و سو هدایت شده اند.

وی افزود: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه می تواند سوداگری در بازار مسکن و زمین را کاهش دهد، قانون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه باید مشمول فعالیت های اقتصادی بانک ها نیز شود تا به این ترتیب سوداگری صورت نگیرد.

مدیریت در قیمت‌های مسکن با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

شهرام کوسه‌غراوی رئیس کمیته مسکن کمیسیون عمران ۳ شهریور به خانه ملت گفت: قیمت‌های مسکن اکنون واقعی نیست و نقدینگی رایج در کشور به سمت بازار سکه، طلا، ارز و حتی مسکن کشیده شده است و منجر به افزایش قیمت‌ها به صورت حباب شده است.

وی افزود: قطعا دولت با افزایش پلکانی مالیات می‌تواند این فضا را کنترل کند و مدیریت مناسبی در تنظیم قیمت‌ها داشته باشد. در خصوص خانه‌های خالی نیز باید نسبت به دریافت مالیات اقدام شود. این امر نیازمند یک عزم جدی در اجرا و مدیریت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.