۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۰۵۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ دسته: مالیات
۰

به دلیل خلاء قوانین و پایه های نوین مالیاتی، ایران به بهشت سوداگران تبدیل شده است و به جای دریافت مالیات از این افراد، از کارمندان مالیات اخذ می‌شود. کشورهای دیگر برای هدایت نقدینگی به سمت تولید از ابزارهای مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه استفاده کرده اند؛ مالیاتی که در سال های قبل طرح آن در مجلس تصویب نشد و دوباره مجلس آن را با قید فوریت مطرح کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وحید شقاقی کارشناس اقتصادی و فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب ۲۸ مرداد ۹۷ درباره شفاف سازی و ضرورت اصلاح نظام مالیاتی و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بحث و تبادل نظر کردند.

شقاقی با تأکید بر اینکه اگر شفافیت را ارتقا دهیم، می‌توانیم فساد را کنترل کنیم، گفت: مالیات مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند موجب کاهش فاصله طبقاتی، نزدیک کردن اقتصاد به عدالت، مهار سوداگری و ایجاد درآمدهای پایدار برای دولت شود؛ اما فساد اجازه این کار را نمی‌دهد.

مهار سوداگری با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

این کارشناس اقتصادی افزود: با سامانه‌های هوشمند و آنلاین که بانک، بیمه، املاک، تأمین اجتماعی و غیره را تحت پوشش قرار دهد می‌توانیم اجرای طرح جامع مالیاتی را کاربردی کنیم.

شقاقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کدام پایه‌های مالیاتی اولویت دارد که در کشور وجود ندارد، گفت: مهم‌ترین پایه‌های مالیاتی که می‌تواند شکاف طبقاتی را کاهش دهد و شفافیت را ارتقا دهد و جلوی تمرکز ثروت را بگیرد را نمی‌گذارند که تصویب شود.

وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری که می‌توانست الآن سوداگری را مهار کند اما در سال های قبل تصویب نشد و تازه مجلس به سراغ مالیات بر عایدی سرمایه رفته است.

شقاقی گفت: این مالیات از مابه‌التفاوت سود فروش دریافت می‌شود.

کشور بهشت سوداگران است

وحید شقاقی گفت: ما از کارمند مالیات می‌گیریم اما کسانی که باید مالیات بدهند، نمی‌دهند یا بهتر بگوییم که ما نمی‌توانیم مالیات از این‌ها دریافت کنیم. اسم این موارد فرار مالیاتی نیست این مسئله به دلیل عدم تصویب پایه‌های مالیاتی در کشور است.

این استاد دانشگاه افزود: در کشور بهشتی برای سوداگران ساخته‌ایم و اصلاح نظام مالیاتی از نان شب واجب‌تر است.

به مالیات صرفا نگاه درآمدی داشتیم

در ادامه برنامه موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تکمیل نشدن پایه‌های مالیاتی گفت: کارشناسان و سیاست‌گذاران حوزه مالیاتی بارها به مشکلات سیستم مالیاتی اشاره کرده‌اند و ما در یک دوران گذار گیر کرده‌ایم. ما به جای استفاده از مالیات به عنوان ابزار برای تحقق سیاست‌های اقتصادی، آن را به عنوانی بخشی از بودجه دولت قرار داده‌ایم و بدون توجه به تبعات منفی و ابعاد این قضیه از فرار مالیاتی در کشور غافل شده‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در کشور ما هر وقت موضوع قوانین و نظام مالیاتی مطرح شده فقط سطحی این امر بررسی شده است و از نظام مالیاتی برای اینکه بتواند نظام اقتصادی ما را تسهیل کند استفاده نکرده‌ایم.

وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی بانک اطلاعاتی املاک

وی خاطرنشان کرد: کشور ما نیاز به ایجاد پایه‌های جدید در مالیات دارد. البته پایه‌های جدید مالیاتی تصویب شده اما هنوز عملیاتی نشده است. مثلاً مالیات بر خانه‌های خالی مصوب شده ولی به دلیل عدم راه اندازی بانک اطلاعاتی اجرا نشده است. مسئولین دلیل را عدم واگذاری اطلاعات توسط دستگاه‌ها می‌دانند.

نماینده مردم تهران گفت: در زمینه راه اندازی بانک اطلاعاتی خانه خالی وزارت راه و شهرسازی متولی بوده که کوتاهی کرده است.

طرح مالیات بر عایدی مسکن در مجلس

وی افزود: مالیات بر عایدی مسکن (CGT) یکی از طرح‌هایی که اخیراً در مجلس با قید فوریت توسط نمایندگان مطرح شده است و امیدواریم که این پایه مالیاتی در چند ماه آینده به نتیجه برسد.

موسوی افزود: یکی از راهکارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید اصلاح نظام مالیاتی است. اگر عایدی بر املاک در کنار سایر عوامل مالیاتی به عنوان یک پکیج دیده شود پایه‌های مالیاتی عملیاتی خواهد شد. شکست ما در پایه مالیاتی خانه‌های خالی به این دلیل بوده که از این کار غفلت شده که تاکنون انجام نشده است و به جای آنکه از روش های نوین مانند بانک اطلاعاتی استفاده شود به فکر روش های قدیمی مانند چراغ انداختن برای شناسایی خانه خالی هستیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.