۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۷۹۲ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بررسی آمار تولید خودروسازان خصوصی کشور حاکی از روند افزایشی در تیرماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. با این وجود تجربه گذشته کشور نشان می دهد که با شروع تحریم های جدید صنعت خودرو در حوزه قطعات و مواد اولیه، از آنجا که خودروسازان بخش خصوصی عمدتا مونتاژکار بوده و عمق ساخت داخل محصولاتشان اندک است، این روند افزایشی ادامه نخواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد  بررسی جدیدترین آمار تولید خودرو نشان می دهد که در تیرماه امسال تولید انواع خودرو سواری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای منتشره در این مدت تیراژ تولید انواع سواری به ۹۲ هزار و ۹۱۲ دستگاه رسیده است. این در حالی است که در تیرماه سال گذشته ۱۲۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه تولید شد.

کاهش ۴۱ درصدی تیراژ تولید خودروسازان نیمه دولتی

تیرماه امسال تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو نزولی بوده و از ۵۹ هزار و ۹۳۱ دستگاه در سال ۱۳۹۶ به ۳۸ هزار و ۴۹۶ دستگاه در سال جاری کاهش یافت.

تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا نیز کاهش یافته و از ۵۱ هزار و ۵۵۸ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۴۰ هزار و ۲۸۴ دستگاه رسید.

روند سعودی واردات قطعات منفصله عامل افزایش تیراژ تولید خودروسازان خصوصی

در مقابل در سه ماهه ابتدایی سال جاری واردات قطعات منفصله برای تولید وسایل نقلیه روند افزایشی داشت؛ بطوریکه آمار تجارت خارجی در این مدت نشان می دهد که مجموع واردات قطعات CKD به ارزش ۷۸۰ میلیون دلار رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده است.

بر اساس این آمار منتشره، بیشترین سهم از این بخش را قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا ۳۰ درصد در اختیار دارد و ارزش آن معادل ۵۴۱ میلیون دلار است.

داخلی سازی پایین مانع افزایش مستمر تولید

از آمارهای منتشر شده گمرک می توان دریافت که خودروسازانی که محصولات آن ها عمق ساخت داخل محدودی دارند، در سه ماهه ابتدایی سال از فرصت قبل از تحریم استفاده کرده تا قطعات محصولات شان را وارد کشور کنند. لذا طبیعی است که نباید آمار تیراژ تولید خودروسازان خصوصی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری کاهش یابد. آمارهای تولید خودروسازان خصوصی نیز این موضوع را تأیید می کند.

بر اساس آمارهای منتشره تیرماه امسال تولید انواع سواری در خودروسازان بم صعودی بوده و از صفر دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۲۶۲ دستگاه افزایش در سال جاری افزایش یافته است. تولید این محصولات در خودروسازی مدیران نیز با افزایش همراه بوده و از ۶۲۳۲ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۶ به ۶۳۰۸ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع سواری در گروه بهمن نیز صعودی بوده و از ۴۶۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۱۰۹۵ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع سواری در کرمان موتور نیز با افزایش همراه بوده و از ۲۱۸۳ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۶ به ۵۰۵۷ دستگاه رسید.

با این وجود بررسی ها نشان می دهد این افزایش روند تیراژ خودروسازان خصوصی کشور ماندگار نیست و با اعمال تحریم ها از ۱۵هم مرداد ماه در آینده ای نه چندان دور (حدودا ۶ ماه دیگر) این روند افزایش تیراژ خودروسازان خصوصی کاهش خواهد یافت.

در واقع با اجرایی شدن تحریم قطعات و مواد اولیه، خودروسازان خصوصی کشور که عمدتا مونتاژ کار هستند با مشکلات متعددی در واردات قطعه روبرو خواهند شد که همین مسئله، تیراژ تولید را کاهش خواهد داد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.