۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۶۹۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶ دسته: تولید
۰

نمایشگاه صنایع کوچک از بهترین فرصت‌ها برای گفتگوی بی واسطه با صاحبان صنایع جهت آشنایی با مشکلات و موانع پیش روی آنهاست. بسیاری از این مشکلات راه‌حل‌های نسبتا ساده و شناخته شده ای دارد که با عزم مسئولین دولتی قابل رفع است.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک که از تاریخ ۲۱ مردادماه سال جاری آغاز و به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت، فرصت مناسبی را برای آشنایی با ظرفیت‌های تولیدی کشور فراهم آورده است.

صحبت رو در رو با صاحبان صنایع کوچک و متوسط که ۸۰ درصد از کل صنایع ایران را تشکیل داده‌اند، می‌تواند برای ترسیم افق صنعت کشور، بهبود قانون‌گذاری و رفع مشکلات صاحبان صنایع مفید باشد.

استقبال تولیدکننده لامپ های ال ای دی از پیمان‌های پولی

صحابی فرد تولیدکننده لامپ‌های ال ای دی به تازگی موفق به تولید نوع خاصی از این‌لامپها شده که در گذشته تماما وارداتی بوده است. وی با اشاره به اینکه تعویض لامپهای قدیمی با لامپ‌های ایشان منجر به صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف برق می‌شود گفت: هزینه‌ی تعویض سیستم روشنایی ساختمانها عموما طی دو سال بواسطه کاهش مصرف برق جبران می‌شود.

صحابی‌فرد در پاسخ به این سوال که چرا خود اقدام به تعویض سیستم روشنایی ساختمانها در ازای مابه التفاوت مصرف برق طی چند سال نمی‌کنید، گفت: عدم توانایی تامین مالی مهمترین مشکل ما برای انجام این نوع فعالیت است. با این وجود ما حاضر به انجام این کار برای موسسات دولتی هستیم به شرطی که ابتدا ۶۰ درصد از هزینه را پرداخت کنند.

این تولیدکننده لامپ و روشنایی عدم ترخیص مواد اولیه خود از گمرک را مانع تولید دانست و گفت: بنا به اظهارات مسئولین گمرکی، نبود بخشنامه در برخی موضوعات منجر به پدید آمدن این مشکلات شده است.

وی که صادرات به کشور امارات را نیز در کارنامه خود داشت، از انجام نقل و انتقال پول در قالب پیمان‌های پولی استقبال کرد و گفت: در صورت عملیاتی شدن چنین نظام پرداختی بین ایران و چین از آن استفاده خواهد کرد.

ماشین آلات خارجی دلیل اصلی افزایش هزینه تولید

لاجوردی تولیدکننده فرش و کف‌پوش نیز در این زمینه به خبرنگار مسیر اقتصاد گفت: گران بودن ماشین‌آلات تولید فرش که از ترکیه وارد می‌شود مهمترین دلیل کاهش رقابت‌پذیری فرش‌های ایرانی است.

وی قیمت مواد اولیه را در ایران مناسب دانست و گفت: در صورت تولید ارزان قیمت ماشین‌آلات مورد نیاز در ایران قدرت رقابت فرش‌های ایرانی با مهمترین رقیب خود یعنی ترکیه افزایش خواهد یافت.

لاجوردی با بیان اینکه تقریبا ۱۰ روز نیاز است که بار ارسال شده از گمرک عبور کند، طولانی بودن زمان ترخیص کالا را موجب نارضایتی مشتریان خود دانست که طبیعتا کاهش صادرات را در پی خواهد داشت.

وی همچنین از کیفیت فرشهای ایرانی ابراز رضایت کرد و گفت: برخی در ترکیه فرش‌های ایرانی را می‌خرند و با تعویض نشان‌های تجاری، آنها را به عنوان کالای ترک صادر ‌می‌کنند.

الزام دولت به خرید محصولات داخلی

یک تولیدکننده دستگاه‌های نظافت صنعتی با ابراز نارضایتی از خریدهای خارجی دولت گفت: محصولات ما بر اساس نظر مشتریان قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

وی که نوآوری‌های زیادی در کارنامه‌ی خود داشت گفت: ما دائما در حال بهبود کیفیت و کارایی محصولات خود هستیم و ۳۰ درصد از هزینه‌های ما به تحقیق و توسعه‌ اختصاص دارد.

مانع رونق صادرات جواهرآلات

رضا جواهریان تولیدکننده جواهرآلات ممنوعیت خروج طلای ساخته شده و جواهر از کشور را مانع گسترش فعالیت و صادرات خود دانست و گفت: دولت می‌تواند برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی شرط تراز بودن واردات و صادرات طلا را اعمال کند.

وی که به تازگی صنعت خود را از کشور امارات به ایران منتقل کرده بود گفت: مشتریان زیادی در کشورهای اروپایی دارد و درصورت رفع موانع می‌تواند در مدتی کوتاه تا ۱۵۰ نفر را آموزش دهد و مشغول کار کند.

جواهریان تولیدات خود را بهتر از تولیدات ترکیه دانست و گفت: پیشرفت‌های ترکیه در این صنعت مربوط به سالهای اخیر است.

صادرات باید تخصصی باشد

یکی از تولیدکنندگان مواد غذایی با اشاره به اینکه پدر وی نیز در کار تولید بود، تخصص خود را کار تولیدی عنوان کرد و گفت: لازم است که تولیدکننده فقط دغدغه بهبود کیفیت تولید خود باشد و از بابت فروش محصولات خود نگرانی نداشته باشد.

۴ دغدغه مشترک تولیدکنندگان

بررسی ها نشان می دهد که ۴ دغدغه و مسئله به شرح زیر میان صاحبان صنایع کوچک مشترک بوده است:

  • همگی از دو نرخی بودن ارز و نوسانات آن ناراضی هستند
  • تقریبا هیچکدام شناخت مناسبی نسبت به نیاز بازار داخلی و خارجی ندارند
  • ظرفیت تولید همه‌ی این صنایع چند برابر تولید کنونی است
  • بسیاری از تولیدکنندگان نمی‌دانستند که برای رفع مشکلات خود باید به کجا مراجعه کنند

بنابراین لازم است مسئولین نسبت به سامان دادن وضعیت ارز، رونق دادن به شرکتهای بازاریابی تخصصی، بهبود شبکه توزیع کالا در کشور، رونق دادن به شرکتهای مدیریت صادرات و رقابت پذیر کردن محصولات ایرانی در بازارهای خارجی بوسیله‌ی توافقات تجاری اهتمام داشته باشند.

همچنین ارائه‌ی کلاس‌های آموزشی برای صاحبان صنایع می‌تواند برای هدایت ایشان به سوی صادرات و همچنین بهره‌مندی از ابزار قانونی برای رفع مشکلات خود مفید واقع شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.