۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۰۵۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ دسته: مسکن
۰

احمد زمانی معاون پژوهش و برنامه ریزی سازمان مالیاتی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه راهکاری جهانی برای مهار سوداگری است، گفت: اعمال این نوع مالیات موجب افزایش قیمت نمی شود و حتی به دلیل کاهش تقاضای سوداگرانه موجب کاهش قیمت ها می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد احمد زمانی معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور دیروز در برنامه رادیویی «نود و هشتی ها» رادیو اقتصاد توضیحاتی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر عایدی مسکن ارائه کرد.

منطق دریافت مالیات بر عایدی مانند مالیات بر درآمد است

دکتر احمد زمانی در ابتدا با بیان منطق دریافت و تعریف این پایه مالیاتی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه همان طور که از اسمش پیداست یک نوع مالیات بر درآمد است. ممکن است برخی به اشتباه این نوع مالیات را به عنوان مالیات بر دارایی معرفی کنند ولی در واقع این نوع مالیات نوعی مالیات بر درآمد است.

برخی از کشورها به طور مستقل از سایر پایه های مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه را وضع کرده اند و برخی دیگر در قالب یک نظام جامع مالیات بر مجموع درآمد، این نوع مالیات را وضع کرده اند. رویکردی که برای جلوگیری از سفته بازی و سوداگری در بخش املاک وجود دارد، وضع مالیات بر عایدی مسکن است.

برای اینکه این نوع مالیات کارایی بیشتری داشته باشد بایستی همه انواع سرمایه ها را شامل بشود. البته دیدگاه ها و سیاست هایی از سوی دولت ها برای رشد و کمک به تولید توسط برخی بازارها مانند بازار سرمایه (بورس) وجود دارد که موجب تاخیر در وضع مالیات بر عایدی سرمایه در این بازارها می شود.

عدالت مالیاتی و مهار سوداگری با اجرای مالیات بر عایدی

وی در توضیح صحبت رئیس سازمان امور مالیاتی که گفته بود مالیات بر عایدی سرمایه ابزار دقیقی برای کنترل سوداگری است اظهار داشت: یکی از اهداف مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر جنبه درآمدی، جنبه بازتوزیعی و اجرای عدالت مالیاتی است. بدین معنی که هدف توزیع درآمدی نیز در این نوع مالیات وجود دارد و از رفتار تبعیض آمیز و ناعادلانه برای دریافت مالیات جلوگیری می کند.

زمانی افزود: در جنبه سوداگری نیز این مالیات می تواند با سفته بازی مقابله کند. مالیات بر عایدی سرمایه با فعالیتهای غیرمولد و سوداگرانه مقابله می کند و انگیزه های ورود به سوداگری را کاهش می دهد.

مالیات بر عایدی مسکن  باعث افزایش قیمت نمی شود بلکه ممکن است قیمت ها کاهش یابد

معاون پژوهش سازمان مالیات در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با اعمال مالیات بر عایدی مسکن ممکن است قیمت ها افزایش یابد یا خیر گفت: چنین چیزی درست نیست. زیرا که این مالیات با سوداگری مبارزه می کند و با اینکه جنبه درآمدی هم برای دولت دارد، انگیزه فردی که به قصد سوداگری وارد بازار می شود را کاهش می دهد. لذا فعالیت های سوداگرانه مهار می شود و به این صورت قیمت ها نیز کنترل و مهار می شود.

وی گفت: ساز و کار این مالیات در صورت اجرای مطلوب به نحوی خواهد بود که تقاضای سوداگرانه را کنترل کرده و کاهش می دهد، در نتیجه نه تنها باعث افزایش قیمت نمی شود بلکه بخشی از تقاضا را کاهش داده و این به مفهوم کاهش قیمت است. لذا از این جهت جای هیچ گونه نگرانی برای کسانی که متقاضی بخش مصرفی مسکن  هستند، وجود ندارد.

مالیات بر عایدی مسکن ساخت و تولید مسکن را معاف می کند

دکتر زمانی با اطمینان بخشی به فعالان بخش های مولد اقتصادی در صورت وضع مالیات بر عایدی مسکن گفت: فعالیت های اقتصادی مولد از پرداخت مالیات معافند؛ زیرا این نوع مالیات تمامی فعالیت هایی را که مربوط به تولید و ساخت مسکن است از پرداخت مالیات معاف می کند و خانه های نوساز مشمول پرداخت مالیات نیستند. از این جهت این نوع مالیات هیچ گونه اثر منفی بر تولید مسکن نخواهد داشت.

تمامی مسکن های خریداری شده قبل از اجرای قانون در اولین فروش معافند

وی در ادامه تبیین ساز و کار اجرایی قانون گفت: مالیات بر عایدی مسکن هنگامی دریافت می شود که ملکِ مشمول پرداخت مالیات فروخته شود. البته این نوع مالیات تمامی مسکن هایی را که قبل از اجرای قانون خریداری شده اند را در اولین فروش از پرداخت مالیات معاف می کند.

زمانی در مورد ساز و کار اجرایی مالیات بر عایدی مسکن گفت: به دلیل اینکه هدف اصلی این نوع مالیات از بین بردن سوداگری است؛ کشورهای مختلف برای دوره های کوتاه مدت خرید و فروش سرمایه نرخ بالاتری را در نظر می گیرند. هم چنین در صورت نگهداری دارایی در بلندمدت نرخ مالیات کاهش پیدا می کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.