۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۰۲۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مطابق آمار گمرک در چهارماه نخست امسال مجموع صادرات به ۲۰مقصد اول صادراتی کشور بیش از ۱۸۰۰ میلیون دلار رشد داشته است. بیشترین افزایش صادرات به لحاظ ارزشی مربوط به امارات، عراق و افغانستان بوده و صادرات به کره جنوبی، هند و ژاپن نیز بیشترین کاهش را داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیشترین رشد صادرات ایران در چهارماه نخست امسال با ارقام ۶۸۰ ، ۴۷۵ و ۲۶۰ میلیون دلار مربوط به سه کشور امارات، عراق و افغانستان بوده است. این ارقام به ترتیب ۳۲، ۲۳ و ۳۱ درصد از حجم صادرات به این کشورها در مدت مشابه سال قبل را تشکیل می‌دهند.

از میان ۲۰ مقصد اول، تنها صادرات به کشورهای کره جنوبی، هند، ژاپن و ترکمنستان کاهش داشته است و صادرات ایران به این کشورها در چهارماه نخست امسال به ترتیب ۵۵۸، ۱۰۹، ۵۲ و ۳۲ میلیون دلار کاهش یافته است.

نمودار زیر ترتیب ۲۰ مقصد اول صادرات تولیدات ایران را بر اساس تغییرات ارزش کالاهای صادرشده نشان می‌دهد.

قطر، اندونزی و مصر بیشترین افزایش نسبی واردات از ایران را داشته اند

اگر افزایش نسبی صادرات را مبنا قرار دهیم قطر، اندونزی و مصر شاهد بیشترین افزایش واردات از ایران بوده اند. صادرات ایران به این سه کشور به ترتیب ۱۲۶، ۹۱ و ۹۰ درصد رشد داشته است.

در نمودار زیر تغییرات نسبی صادرات به ۲۰ مقصد اول در نمودار زیر نمایش داده شده است.

صادرات چهار ماه نخست امسال به ۲۰ مقصد اول در مجموع بیش از ۱۷۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است که ۹۵ درصد از کل افزایش صادرات در دوره مذکور را تشکیل می‌دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.