۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۷۹۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک های مرکزی تایلند و ژاپن به منظور استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت به جای دلار، پیمان پولی میان خود را با افزایش مبلغ تمدید کردند. دو کشور از سال ۲۰۰۸ تاکنون چندین بار پیمان پولی دوجانبه خود را تمدید نموده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی تایلند و ژاپن روز دوشنبه ۲۳ جولای پیمان پولی دوجانبه میان خود را با افزایش مبلغ تمدید نمودند. پیمان پولی این امکان را برای دو کشور فراهم می کند که از ارزهای ملی خود یعنی بات و ین به جای دلار در تجارت استفاده کنند.

هر دو کشور بر این عقیده اند که همکاری های مالی دوجانبه موجب تقویت ثبات بازارهای مالی، ترویج استفاده از ارزهای ملی و توسعه تجارت میان دو کشور خواهد شد.

در سال ۲۰۰۸ بانک های مرکزی دو کشور اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه نموده بودند تا بدین طریق تراکنش های بات- ین و برعکس را تسهیل نموده و همکاری  های اقتصادی دو کشور را بیش از پیش تقویت نمایند. دو کشور بعد از اتمام مهلت سه ساله پیمان پولی، هر سه سال یکبار اقدام به تمدید و افزایش مبلغ پیمان پولی دوجانبه میان خود نموده اند. در پیمان پولی دوجانبه الزام تبدیل ارزها به دلار و وجود بانک های واسطه ای متعدد جهت انتقال وجه حذف می شود.

این موضوع تا حد زیادی هزینه های تبدیل ارزها به دلار و کار با بانک های واسطه ای را کاهش می دهد و به کاهش هزینه های تجارت منجر می شود.

کشورهای آسیای شرقی از جمله تایلند و ژاپن از کشورهای پیشرو هستند که به لزوم اصلاح نظام مالی بین المللی به نفع خود اعتقاد دارند. این درحالیست که بحران مالی جهانی  همکاری های ارزی منطقه ای را جذاب تر ساخته است. همکاری های پولی و مالی شرق آسیا در جریان بحران مالی آسیای شرقی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاد، آغاز به کار کرد.

برگرفته از: مالزی تودی و سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.