۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۵۵۱ ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶ دسته: حمل و نقل
۰

بندر چابهار سهمی۲۰ درصدی در واردات کالاهای اساسی کشور دارد. با وجود افزایش ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن در سال، به علت نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل تنها حدود ۱.۵ میلیون تن از ظرفیت این بندر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکمیل راه آهن چابهار-سرخس در چارچوب قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی همچون BOT علاوه بر افزایش ترانزیت کشور، موجب توسعه سواحل مکران و بندر چابهار خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره نقش بندر چابهار در تامین کالا گفت: بندر چابهار سهمی۲۰ درصدی در واردات کالاهای اساسی کشور دارد. با توجه  به این که سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن انواع کالاهای اساسی از طریق سایر بنادر جنوبی کشور تخلیه می شود، تخصیص سهم ۲۰ درصدی واردات کالاهای اساسی کشور از طریق بندر چابهار می تواند علاوه بر رونق بندر چابهار و کاهش مسافت های دریایی و جاده ای منجر به کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده کالا شود.[۱]

عبدالکریم رزازان کارشناس حوزه صنایع دریایی و بندری نیز با اشاره به اهمیت بالای سرمایه گذاری در بندر چابهار برای کشور گفت: با  افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار، همه چیز مهیا است تا علاوه بر ترانزیت از این منطقه به کشورهای آسیای میانه و آسیای مرکزی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری در چابهار جهت رشد و توسعه اقتصادی آن در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: شرایط بسیار مناسبی برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های بزرگ در چابهار ایجاد شده است و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد. چابهار پل ارتباطی منطقه است و باید با بهره‌گیری از ظرفیت منطقه میزان ترانزیت را افزایش داد.[۲]

استفاده از ظرفیت های بندر چابهار با تکمیل زیرساخت ریلی

با افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار در سال گذشته، ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش یافت اما به علت نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل تنها حدود ۱.۵ میلیون تن از این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل نقش بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی کشور و ایجاد فرصت ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و همچنین رشد و توسعه اقتصادی شرق کشور، لازم است زیرساخت های حمل و نقلی بندر چابهار به ویژه راه آهن چابهار-سرخس به عنوان زیرساخت ریلی این بندر هر چه سریع تر تکمیل گردد.

خط ریلی چابهار-سرخس که با عبور از استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه را به آب های آزاد متصل می کند، به علت کمبود منابع مالی پس از ۸ سال از آغاز احداث، کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دولت می تواند این خط ریلی را در چارچوب قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی همچون BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) به نهادهای غیر دولتی مانند آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء واگذار نماید. نهاد های غیر دولتی نیز می توانند با تشکیل صندوق پروژه در بازار بورس، سرمایه های مردمی را جذب این پروژه راهبردی نمایند. محاسبات نشان می دهد که با فرض عبور ۴ میلیون تن بار ترانزیتی از محور چابهار-سرخس، نرخ بازده داخلی (IRR) این پروژه پس از ۲۰ سال بهره برداری حدود ۲۰ درصد ارزی خواهد بود که نشان دهنده اقتصادی بودن پروژه است.

پینوشت: 

[۱]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۳۰۸۰

[۲]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۳۰۸۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.