۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۶۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۱

زمانی که اقتصاد مقاومتی در همه سطوح ترویج شده و همه اقشار جامعه تلاش نمایند تا فعالیت های خود را با آن تطبیق دهند، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به هدف خود رسیده است. محیط های رسانه ای، علمی و آموزشی، مهمترین مصادیق گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی هستند.

رویکرد و الگوی اقتصادی کشور، بایستی در همه سطوح ترویج و گفتمان سازی شود تا اقشار مختلف ضمن شناخت آن، خود را در حد توان و جایگاهشان با آن تطبیق دهند و در این حوزه اثرگذاری داشته باشند. بنابراین گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی کشور، در این همراهی عمومی حائز اهمیت است.

در منابع اصلی اقتصاد مقاومتی عبارت از ۵ اصل درونزایی، برونگرایی، مردم محوری، دانش بنیانی و عدالت محوری، ۲۴ ماده سیاست های کلی و ۱۰ اقدام عملی بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۹۵، می توان ۳ مورد مرتبط با گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را استخراج نمود.

این سه مورد عبارتند از:

۱- گفتمان علمی: وارد کردن الگوی اقتصاد مقاومتی به مطالعات و پژوهش های علمی و دانشگاهی، در تدقیق و توسعه این الگو موثر است. این مهم در ماده ۲۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد اشاره قرار گرفته است. تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در محیط های علمی از طریق همایش ها و مقالات و پژوهش های علمی و .. به منظور تبدیل به گفتمان فراگیر و رایج ملی، موضوع این بخش است.

۲- گفتمان آموزشی: وارد کردن الگوی اقتصاد مقاومتی به مفاد دوره های مختلف آموزشی در کشور جهت افزایش آگاهی عمومی از این الگو و همراهی با آن توسط عموم جامعه حائز اهمیت است. در ماده ۲۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به این مهم اشاره شده است. تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در محیط های آموزشی از طریق برگزاری برنامه های آموزشی و اصلاح مفاد درسی آموزش پایه و عالی و … به منظور تبدیل به گفتمان فراگیر و رایج ملی، موضوع این بخش است.

۳- گفتمان رسانه ای: وارد کردن الگوی اقتصاد مقاومتی به زمینه های فعالیت رسانه ای در کشور جهت پیگیری مستمر اجرای این الگو و ارزیابی آن، در رسیدن این الگو به اهدافش حائز اهمیت است. در ماده ۲۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به این مهم اشاره شده است. تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در محیط های رسانه ای از طریق انتشار مباحث مرتبط با اقتصاد مقاومتی در رسانه ها و جریان سازی رسانه ای و … به منظور تبدیل به گفتمان فراگیر و رایج ملی، موضوع این بخش است.

  1. با سلام
    ما نمونه واقعي و اجرايي اقتصاد مقاومتي را سالهاي اول انقلاب در جهاد سازندگي تجربه نموده ايم.
    جهاد سازندگي بيشترين پروژه هاي عمراني و صنعتي را در كشور با كمترين هزينه اجرا نموده است.
    بهره گيري از نهضت دانشجويي و دانشگاهي - توان علمي كشور - استفاده از مهارت همه انسان هاي مومن و تلاش گر جهاد سازندگي را به اوج قله اقتصاد مقاومتي رساند.
    باز هم بايد به اين الگوي شناخته شده برگرديم.
    ان شاءالله جهاد سازندگي به معني تلاش مقدس براي آباد نمودن دنيا وآخرت مردم دوباره تجديد حيات يابد.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.