۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۲۰۳ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

شرکت خودروسازی هیوندایی اعلام کرد با افزایش تعرفه واردات قطعات به آمریکا، هزینه تولید خودروها در کارخانه های این شرکت ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت که دلیل آن داخلی سازی پایین خودروهای هیوندایی در آمریکا است. در واقع افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات آن از سوی دولت آمریکا در نهایت به حمایت از افزایش داخلی سازی در این کشور منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شرکت خودروسازی هیوندایی موتور در اظهاراتی به وزارت بازرگانی ایالت متحده آمریکا هشدار داد: وضع تعرفه های جدید دولت آمریکا بر خودروها سبب می شود تا تجارت این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.

در اظهارات این شرکت خودروسازی آمده است که با این اقدام دولت آمریکا مشاغل کارگران آمریکایی در معرض تهدید قرار می گیرد و شرکت های خودروسازی که در آمریکا به فعالیت می پردازند، آسیب پذیر می شوند.

شرایط سخت خودروسازان در صورت افزایش تعرفه واردات خودرو در آمریکا

شرکت خودروسازی هیوندایی و تأمین کنندگان قطعاتی نظیر جنرال موتورز و تویوتا، با اقدامات اخیر دولت آمریکا در زمینه اعمال محدودیت های وارداتی به این کشور، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

افزایش تعرفه واردات خودرو قرار است بر اساس بند ۲۳۲ قانون تجارت آمریکا اعمال شود. بر اساس این بند دولت آمریکا می تواند هر زمان که واردات یک کالا را مغایر با امنیت ملی داخلی تشخیص داد، محدودیت های وارداتی برای آن کالا اعمال نماید. پیش از این نیز دولت آمریکا از همین بند برای افزایش تعرفه محصولاتی همچون فولاد و آلومینیوم استفاده کرده بود.

سرمایه گذاری ۸.۳ میلیارد دلاری هیوندایی در آمریکا

شرکت خودروساز کره ای هیوندایی تأکید کرده است که آمریکا و کره جنوبی منافع مشترک در قبال متوقف نمودن فعالیت های هسته ای کره شمالی دارند. لذا دولت آمریکا بایستی تصمیمات خود در قبال تعرفه های جدید خودرو را تغییر دهد.

بنا بر اعلام شرکت هیوندایی، این شرکت حدود ۸.۳ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده است و ۲۵ هزار کارگر به طور مستقیم در این شرکت در آمریکا مشغول به فعالیت هستند. همچنین حدود ۴۷ هزار نیرو به صورت غیر مستقیم در قبال این سرمایه گذاری هیوندایی در آمریکا فعالیت می کنند.

هیوندایی هشدار داده است که در صورت ایجاد محدودیت در روند واردات و تولید خودرو این شرکت در آمریکا، اشتغال ایجاد شده در کارخانجات این شرکت با مشکل مواجه خواهد شد.

هیوندایی پنجمین خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۱۷ محسوب می شود. این شرکت به تازگی تفاهم نامه ای با شرکت کیاموتورز امضا کرده است که بر اساس آن طی ۵ سال آتی ۳.۱ میلیارد دلار به طور مشترک در آمریکا سرمایه گذاری نمایند.

درصد پایین داخلی سازی دلیل افزایش ۱۰ درصدی هزینه تولید

شرکت خودروسازی هیوندایی حدود نیمی از محصولات خود را در آمریکا تولید می کند. با افزایش تعرفه های واردات قطعات خودرو به ۲۵ درصد، هزینه تولید محصولات هیوندایی در آمریکا تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دلیل این امر آن است که درصد داخلی سازی خودروهای تولیدی هیوندایی در آمریکا بالا نیست و با افزایش تعرفه واردات قطعات، قیمت تمام شده تولید خودروها نیز افزایش خواهد یافت.

در واقع تصمیم دولت ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه های وارداتی خودروها و قطعات آن ها، در نهایت هزینه تولید خودروهایی که با داخلی سازی پایین در این کشور تولید می شوند را افزایش می دهد.

تولیدکنندگان خودرو در آمریکا نیز با اقدام اخیر دولت این کشور در زمینه افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات آن مخالفند. این شرکت ها که خود نیز بخش زیادی از قطعات مورد نیاز تولید خودروشان را از خارج از کشور وارد می کنند، معتقدند افزایش تعرفه واردات خودرو علاوه بر افزایش قمیت خودروهای تولیدی در آمریکا، سبب می شود تا مشاغل کارگران آمریکایی نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.