۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۶۹۹ ۰۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ دسته: مسکن
۰

ابوترابی نماینده مجلس با اشاره به لزوم دریافت مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی، گفت: افرادی در کشور هستند که ۴۰۰ خانه را در مدت زمانی کوتاه و بدون پرداخت یک ریال مالیات، معامله می‌کنند و به‌یک‌باره سود بسیاری را به دست می‌آورند. اقدامات این اشخاص به اقتصاد و مردم ضربه وارد می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون مجلس شورای اسلامی در جلسه ۴ تیر ۱۳۹۷ کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی که در خصوص ضرورت تصویب قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» برگزار شد، گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در اقتصاد به وجود آمده، زندگی مردم سخت تر شده است.

ابوترابی گفت: منتها با توجه به اینکه راهکار و ظرفیت‌های اقتصادی بالایی در کشور وجود دارد و در کشورهای پیشرفته دنیا این ظرفیت‌ها را بسیار دقیق استفاده کرده‌اند، امکان تغییر وضع موجود و بهبود شرایط وجود دارد.

فشار اقتصادی بر مردم مستضعف به دلیل وجود ۲.۶ میلیون خانه خالی

وی افزود: «مالیات بر عایدی سرمایه» یکی از این ظرفیت‌ها است که با اجرای آن قطعاً می‌توان قسمت بزرگی از مشکلات را در صورتی که به آن اهتمام ورزیده شود مرتفع کرد.

ابوترابی با بیان اینکه هم اکنون در کشور بیش از سه برابر متوسط دنیا مسکن خالی وجود دارد و این خود منجر به فشار بر گروه‌هایی با درآمد پایین و مستضعف می‌شود، گفت: با اعمال مالیات حتی اگر نیمی از ۲.۶ میلیون خانه خالی به بازار عرضه شود، موجب کاهش هزینه‌ها بر مردم و مخصوصاً قشر مستضعف می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: البته قانون مالیات بر خانه خالی در سال ۹۴ تصویب شده و به موجب آن باید سامانه ملی املاک نیز راه اندازی می‌شد که البته راه اندازی نشده و اگر نیاز به تغییر و اصلاح قانون وجود دارد، مجلس آمادگی لازم را برای این امر مهم دارد.

عدم وجود مالیات بر عایدی سرمایه به اقتصاد و مردم ضربه می‌زند

وی در مورد پایان یافتن آستانه تحمل مردم و مستأجران گفت: قیمت‌ها مخصوصاً در بخش مسکن بسیار بالا رفته و طاقت مردم تمام شده است. موضوع مالیات بر عایدی سرمایه موضوع بسیار مهمی است که باید حتماً پیگیری شود چون اصلاً فرصت مسامحه و وقت تلف کردن نیست.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون خاطرنشان کرد: افرادی در کشور هستند که ۴۰۰ خانه را در مدت زمانی کوتاه و بدون پرداخت یک ریال مالیات، معامله می‌کنند و به‌یک‌باره سود بسیاری را به دست می‌آورند. اقدامات این اشخاص به اقتصاد و مردم ضربه وارد می‌کند.

ابوترابی در رابطه با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: باید سامانه ملی املاک و اسکان کشور در مدت زمانی کم و به سرعت راه اندازی شود و کارشناسان و مسئولین نیز پیش‌نویس قانون را تدوین و به مجلس ارائه دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.