۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ دسته: انرژی
۰

هدایت الله خادمی، نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به اینکه در صورت نبود سامانه کارت سوخت الان بایستی حدود ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز وارد می کردیم، گفت: در صورت حذف کارت سوخت، مجددا این واردکنندگان و قاچاقچی ها هستند که سود می برند چرا که وقتی قاچاق افزایش پیدا کند، منافع واردکننده تامین می شود که واردات بیشتری انجام دهد.

هدایت الله خادمی، نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار مسیر اقتصاد ضمن اشاره به مزیت های کارت سوخت، از نبود دلایل منطقی جهت حذف کارت سوخت گفت.

هدایت الله خادمی در خصوص وضعیت حذف یا بقای کارت سوخت گفت: در مورد کارت سوخت، قرار بر این شد که برای حفظ آن یک طرح دو فوریتی به مجلس ارائه شود. به دلیل اینکه اطلاعات فراوانی در کارت سوخت است و تجربه خیلی خوبی از کارت سوخت داشتیم که علاوه بر شفافیت مصرف، تقریبا میزان مصرف نیز کنترل شده بود. طبیعتا با شفافیت مصرف، قاچاق کمتر شده بود و به تبع آن واردات نیز کمتر شده بود.

وی افزود: کار بسیار خوبی انجام شده بود که حتی اگر دونرخی بود، به نظر بنده بهتر بود. در مجلس نهم، مصوبه خوبی داده شده بود که در آن دو نرخی بودن بنزین نیز حفظ شده بود، بدلیل اینکه ما وارد کننده بنزین و سوخت هستیم. الان به دلیل پایین بودن قیمت نفت و فوب خلیج فارس، بنزین نیز قیمت پایینی دارد و الا در صورت گران شدن آن ها، بنزین نیز گران شده و به دنبال آن دولت مجبور می شود که یارانه بدهد.

نماینده مجلس درباره ایجاد نابرابری در صورت پرداخت یارانه به بنزین گفت: وقتی هم که بحث یارانه دادن مطرح شود، از آن طرف مشتری کم مصرف و پرمصرف پیش می آید و اینکه مثلا یک خانواده یک ماشین دارد و دیگری ۵ ماشین و دوباره دور باطلی پیش می آید که بنزین را تک نرخی کنیم یا دونرخی و سهمیه بندی شده. در صورتی که تمام این مباحث در کارت سوخت پیش بینی و مدیریت شده بود.

وی ادامه داد: به هرحال اگر کارت سوخت باشد، مشخص و شفاف است که جایگاه سوخت چه مقدار بنزین گرفته و چقدر فروخته است و به کدام خودرو داده شده است. با وجود این سامانه، هرساله تعداد خودروهای کشور بیشتر شد ولی مصرف بنزین افزایش پیدا نکرد. مابقی آن قاچاق بود، چون سیستم و نظارتی وجود نداشت ولی با وجود این سامانه، جلوی این کار گرفته شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان با حذف چنین سامانه موفقی موافقت کردند، گفت: گاها مجلس به دلیل اینکه می گویند همراه با دولت باشیم، از آن طرف بام می افتد. تجربه نشان داده که کارت سوخت یکی از بهترین کارهایی بود که انجام شده است. اگر کارت سوخت و آن سیستم دو نرخی وجود نداشت، الان بایستی حدود ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز وارد می کردیم. در صورتی که الان حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر وارد می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مابقی مصرف ما نیز که حدود ۶۰ میلیون لیتر است در داخل تولید می گردد. در صورت افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، دیگر نیازی به واردات نیز نخواهیم داشت.

نماینده مجلس در پایان گفت: در اجرای کارت سوخت، هم قاچاقچی ها و به تدریج واردکنندگان ضرر دیدند و در صورت حذف کارت سوخت، مجددا این واردکنندگان و قاچاقچی ها هستند که سود می برند. چراکه وقتی قاچاق افزایش پیدا کنند، منافع واردکننده تامین می شود که واردات بیشتری انجام دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.