۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۰۴۷ ۰۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

دولت آلمان در تلاش برای جلوگیری از قطع سوئیفت ایران است تا بدین طریق امکان پرداخت بهای نفت ایران توسط اروپا حفظ شود. این در حالی است که دولت آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران مصمم است و قصد دارد با تحریم های ثانویه شرایط را برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت فراهم کند. بنابراین بانک مرکزی ایران برای پیدا کردن راهکارهای جایگزین در انتقال پول کمتر از ۹۰ روز فرصت دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالی که دولت آمریکا تلاش های گسترده ای برای اعمال تحریم ها علیه ایران می کند، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پشت صحنه با اتخاذ اقداماتی در صدد تضعیف تلاش های واشنگتن است. در طی جلسات توجیهی در آمریکا، مقامات آلمانی هدف خود را اعلام کرده اند و بر تضمین این که ایران به سیستم سوئیفت متصل خواهد بود تأکید کرده اند.

با حفظ دسترسی ایران به شبکه سوئیفت آلمانی ها امیدوار هستند باوجود تحریم های آمریکا، امکان پرداخت بهای نفت خریداری شده از ایران را داشته باشند. آلمانی ها معتقدند اگر ایران به شبکه سوئیفت متصل باقی بماند هرگونه حداکثر سازی فشار آمریکا علیه ایران نمی تواند با موفقیت همراه شود.

تحریم های شدید پاسخ آمریکا به سرپیچی از قطع سوئیفت ایران

با وجود تحریم ها، آمریکا می تواند نهادهای فعال اروپایی در معاملات نفتی با ایران را مورد هدف قرار دهد. آمریکا می تواند به دلیل نقض تحریم ها، دسترسی بانک مرکزی اروپا به چرخه دلار را ممنوع کند و آن ها را از نظام مالی بین المللی محروم نماید.

اما مقامات آلمان بر این عقیده هستند که وزارت خزانه داری آمریکا تمایلی به پذیرش چنین ریسک اقتصادی ندارد. با این وجود رهبران آلمان جایگزین های آمریکا را در نظر نگرفته اند. وزارت خزانه داری آمریکا می تواند به دلیل نقض تحریم ها، دارایی های مقامات شخصی بانک مرکزی اروپا را مسدود کند و همچنین از ورود آن ها به آمریکا جلوگیری کند.

همچنین سایر نهادهای اجرایی و تنظیمی و ادارات خدمات مالی آمریکا هم می توانند اقداماتی از قبیل مجازات های سخت را علیه بانک های اروپایی به دلیل تسهیل فعالیت های مالی مرتبط با ایران تحمیل کنند.

شکست تحریم های آمریکا در صورت عدم قطع سوئیفت ایران توسط اروپا

اگر بانک مرکزی اروپا به کانالی برای پرداخت های ایران تبدیل شود این خطر وجود دارد که کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و هند هم راهکارهایی این چنینی برای رهایی از تحریم های آمریکا اتخاذ کنند. در این صورت استراتژی دولت آمریکا برای فشار بیشتر به ایران به آسانی دچار شکست خواهد شد.

بنابراین راه حل اصلی قطع دسترسی ایران به شبکه سوئیفت است. وزارت خزانه داری آمریکا به سوئیفت فرصت داده است تا ۴ نوامبر ارتباط خود با بانک مرکزی ایران و مؤسسات مالی که به دلیل فعالیت های غیرقانونی تحت تحریم هستند را قطع کند.

عدم امکان استفاده ایران از یورو طبق قوانین پولشویی اروپا

این اقدام به طور کامل مناسب است زیرا بر طبق قوانین سیستم سوئیفت، اعضای آن باید از مشارکت در رفتارهایی که با اصول پذیرفته شده تجارت منطبق نیست خودداری کنند.

بر اساس چارچوب مقررات بانک مرکزی اروپا تمام اعضا باید به تعهدات خود در جلوگیری از پولشویی، تأمین مالی تروریسم و گسترش سلاح های هسته ای عمل کنند. اگر بانک های ایرانی به دلیل این فعالیت ها تحت تحریم هستند، نباید به آن ها اجازه انجام معاملات بر اساس یورو داده شود.

نفوذ بالای آمریکا بر هیأت مدیره سوئیفت

هیئت مدیره سوئیفت از بانک های سراسر جهان تشکیل شده است که بسیار تحت نفوذ وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارند؛ چراکه وزارت خزانه داری می تواند بر علیه کارکنان، مقامات و مدیران سوئیفت تحریم هایی را اعمال کند. این اقدام می تواند شامل مسدود کردن دارایی شخصی و جلوگیری از سفر آن ها به آمریکا باشد.

سیستم سوئیفت تحت قوانین بلژیک عمل می کند و مسئولیت نظارت بر فعالیت های روزانه آن بر عهده بانک مرکزی بلژیک است. درصورتی که مقامات بلژیک به سوئیفت دستور قطع ارتباط با بانک های ایرانی را ندهند، مقامات آمریکایی می توانند بانک ملی بلژیک و سوئیفت را مسئول کمک به دور زدن تحریم ها معرفی کنند.

در مهلت باقی مانده بانک مرکزی ایران باید به فکر راهکارهای جایگزین باشد

اگرچه چنین اقداماتی ممکن است سخت گیرانه به نظر بیایند، اما استراتژی ترامپ در حداکثر سازی فشار علیه ایران به اعمال سخت گیرانه تحریم ها وابسته است. به این ترتیب آمریکا چاره ای جز اقدامات مقابله ای شدید در برابر عدم تبعیت آلمان، بروکسل و سایر کشورهای جهان نخواهد داشت.

بنابراین باتوجه به عدم نفع فراوان ناشی از تحریم های آمریکا علیه سوئیفت، می توان نتیجه گرفت که در نهایت این تعاونی راهکاری به جز اعمال تحریم بر ایران را نخواهد داشت. لذا می توان پیش بینی نمود که در مهلت کمتر از ۹۰ روز باقی مانده به تحریم سوئیفت علیه ایران مبادلات بین المللی ایران دچار مشکل خواهد شد و بانک مرکزی باید به فکر راهکارهای جایگزین باشد.

منبع: وال استریت ژورنال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.