۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۹۸۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

روسیه در ماه جاری قانون ممنوعیت واردات محصولات مشابه تولید داخل از آمریکا را به عنوان اقدامی تلافی جویانه علیه تحریم های این کشور، اجرایی نموده است. بر اساس این قانون که تحت عنوان «اقدام متقابل علیه تحریم کنندگان روسیه» تصویب شده است، محصولات غذایی و کشاورزی، محصولات دارویی، انواع نوشیدنی، محصولات دخانی و همچنین تجهیزات فناورانه با ممنوعیت واردات مواجه شده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه جاری میلادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانون اقدام متقابل علیه تحریم کنندگان روسیه را تصویب نموده است. بر اساس این قانون، که در پاسخ به تحریم های آمریکا و کشورهای اروپایی به تصویب رسیده است، واردات برخی کالاهای دارای مشابه داخلی از این کشورها ممنوع شده است.

ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی در روسیه

بر اساس قانون جدید برخی کشورها که اقدام به تحریم اقتصادی روسیه نموده اند، به عنوان دشمنان این کشور شناخته می شوند و رئیس جمهور روسیه این اختیار را دارد که علیه این کشورها به طور متقابل اقدام نماید. در این میان آمریکا بزرگترین دشمن روسیه محسوب می شود که گسترده ترین تحریم ها را علیه این کشور وضع نموده است.

ممنوعیت واردات مهم ترین ابزار دولت روسیه در اقدام متقابل علیه کشورهای متخاصم

در این قانون ابزارهای متعددی برای رئیس جمهور روسیه در نظر گرفته شده است تا به وسیله آن ها علیه دشمنان این کشور اقدام نماید. اما بدون شک مهم ترین ابزار در این میان، ممنوعیت واردات کالا از کشورهای متخاصم است. با اجرایی شدن این قانون اکنون دولت روسیه این اختیار را دارد که واردات بسیاری از محصولات را از آمریکا و برخی دیگر از کشورهای «غیر دوست» ممنوع نماید.

برای این منظور لیستی از کالاهای مشابه تولید داخلی از سوی قانون گذاران روسی تهیه شده است که در دستور کار قرار گرفتن آن موجب می شود واردات بسیاری از کالاها و خدمات از آمریکا با ممنوعیت شود.

نکته جالت توجه آنکه لیست این کالاها و خدمات، متناسب با سطح توان تولید داخلی روسیه تهیه شده است؛ به این ترتیب که اگر کالایی دارای مشابه داخلی است و نیازی به واردات آن وجود ندارد در لیست ممنوعیت واردات قرار گرفته است. محصولات غذایی و دارویی، مهم ترین کالاهای موجود در این لیست هستند که در ادامه به طور دقیق تر به آن ها پرداخته می شود.

محصولات غذایی و کشاورزی در صدر لیست

روسیه در طول ۴ سال اخیر، قوانین ممنوعیت واردات متعددی علیه آمریکا وضع نموده است که در تمامی آن ها محصولات غذایی و کشاورزی، سهم عمده را داشته اند. در قانون جدید نیز اهتمام ویژه ای به این بخش صورت گرفته است؛ به طوریکه می توان گفت در حال حاضر عمده محصولات غذایی و کشاورزی مشمول ممنوعیت واردات از آمریکا هستند.

در بخش محصولات کشاورزی و غذایی محصولاتی همچون شیر، محصولات لبنی، گوشت گاو، گوساله، خوک و مرغ، ماهی، انواع میوه، سبزیجات و خشکبار با ممنوعیت واردات مواجه شده اند. علاوه بر این امکان واردات فرآورده های غذایی و دیگر محصولات همچون چای، قهوه و انواع شیرینی نیز با اجرایی شدن قانون جدید با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

این درحالیست که در سال ۲۰۱۷ میلادی روسیه بیش از ۹۳۰ میلیون دلار محصول غذایی و کشاورزی از آمریکا وارد کرده است؛ اما با اعمال قانون جدید انتظار می رود میزان واردات این بخش به طور قابل توجهی کاهش یابد.

انواع نوشیدنی و دخانیات

روسیه سالانه مقادیر قابل توجهی انواع نوشیدنی از آمریکا وارد می کند که در قانون جدید با ممنوعیت واردات مواجه خواهد شد. علاوه بر این در بخش دخانیات نیز بسیاری از برندهای مطرح آمریکایی با واردات تنباکو از آمریکا، محصول نهایی خود را در داخل کشور روسیه تولید می کنند؛ با اینحال انتظار می رود واردات تنباکو از آمریکا نیز با مشکلات جدی مواجه گردد.

محصولات دارویی

روسیه قصد دارد واردات دارو و محصولات دارویی از آمریکا را به کلی تحریم نماید. با اینحال درخصوص داروهایی که تنها در آمریکا تولید می شوند و امکان تولید آن در روسیه و یا واردات از کشوری دیگر فراهم نیست، استثنائاتی در نظر گرفته خواهد شد؛ اما در خصوص دیگر محصولات دارویی که به هر صورتی امکان فراهم کردن آن ها از غیر از آمریکا وجود دارد، ممنوعیت واردات اعمال خواهد شد.

تجهیزات فناورانه و نرم افزارهای کاربردی

در این زمینه روسیه شرکت ها و نهادهای دولتی را از خرید تجهیزات فناورانه و نرم افزارهای آمریکایی منع کرده است. شرکت هایی همچون مایکروسافت، اپل، آلفابت(گوگل)، سیسکو و دیگر شرکت های مشابه آمریکایی، هدف اصلی روسیه در این حوزه هستند.

چنانچه گفته شد ممنوعیت وارداتی یکی از اجزاء اصلی اقدامات روسیه در مقابله با آمریکا را به خود اختصاص داده است. با اینحال قانون جدید دولت روسیه تنها به مسئله ممنوعیت واردات نپرداخته و جنبه های گسترده تری را نیز شامل می شود که در گزارش آتی به آن ها پرداخته خواهد شد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.