۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۹۸۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اتحادیه اروپا پس از تغییر رویکرد تجاری آمریکا و تحمیل تعرفه‌ بر بعضی کالاهای مهم خود، تحرکات زیادی با هدف کاهش اثرات اقدامات آمریکا داشته است؛ اما شدت تعارض منافع اعضای این اتحادیه مانع از دستیابی به یک راهکار عملیاتی شده است. وضع تعرفه بر خودروهای آمریکایی و برقراری تجارت آزاد با کانادا، دو مورد از اقدامات اتحادیه اروپا است که هر کدام مخالفین جدی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد خودروسازان آلمانی از اتحادیه اروپا درخواست کرده اند که به وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر خودروهای آمریکایی پایان دهد که آمریکا نیز متقابلا تعرفه واردات خودرو از اتحادیه اروپا را حذف کند.

ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان اخیرا با مدیران شرکت های بزرگ خودروسازی این کشور مانند بی ام و، فولکس واگن و دایملر دیدار و گفتگویی داشته است که طی آن، مدیران خودروساز خواستار پایان دادن طرفین به تحمیل تعرفه ۱۰ درصدی بر خودرو شدند.

تراز تجاری آلمان با آمریکا در صنعت خودرو ۲۳ میلیارد دلار به نفع آلمان است که طبیعی است وضع تعرفه بر خودرو موجب خسارت آلمان خواهد شد. آنطور که از اظهارات مقامات آمریکایی پیداست، دولتمردان این کشور از افزایش تعرفه بر خودرو هراسی ندارند و آن را به نفع این صنعت راهبردی خود می‌دانند.

در مقابل مقامات اتحادیه اروپا به شدت از تصمیم آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو نگران هستند. اما اروپا برای جلوگیری از این اقدام راهی جز تن دادن به خواسته آمریکا ندارد؛ چراکه در صورت اقدام متقابل علیه این کشور امکان وقوع یک جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا وجود دارد که در نهایت ضررهای بیشتری را نصیب آن ها خواهد کرد.

ایتالیا مانع اتحادیه اروپا برای انتخاب کانادا به عنوان شریک راهبردی جدید در تجارت

یکی از تصمیمات مهم و اساسی اتحادیه اروپا در تقابل با اقدامات حمایتگرایانه آمریکا، یافتن شرکای تجاری جدید و راهبردی در تجارت است؛ اتحادیه اروپا به همین منظور مذاکراتی را با کانادا آغاز کرده و آن را تا مرحله نهایی شدن پیش برده است.

اما ایتالیا با امضای این توافقنامه مخالف است. از آنجا که مقامات این کشور برای صنعت کشاورزی خود احساس خطر می‌کنند، سرسختانه در مقابل انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین کانادا و اتحادیه اروپا ایستاده اند. ایتالیا در هفته گذشته اعلام کرد که چنین توافقنامه‌ای را امضا نخواهد کرد.

حجم تجارت ایتالیا با آمریکا بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار است و تراز تجاری آن ها ۲۸ میلیارد دلار به نفع ایتالیا است. طبیعی است که ایتالیا از وخیم شدن اوضاع تجارت اتحادیه اروپا و آمریکا استقبال نمی‌کند.

منابع: سی ان بی سی، بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.