۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۸۳۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

صنعت نفت ونزوئلا به دلیل مشکلات گسترده در زمینه تولید و ذخیره سازی نفت، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. درحال حاضر روند تولید و صادرات نفت این کشور با سرعت قابل توجهی درحال کاهش است و تحلیلگران بازار نفت جهان معتقدند میزان تولید واقعی این کشور به مراتب کمتر از آمارهای اعلام شده از سوی اوپک است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشانه‌هایی وجود دارد که صنعت نفت ونزوئلا وارد فاز جدید خطرناکی شده است. طبق گزارش منتشر شده در وبسایت خبری آرگوس، ونزوئلا تولید نفت خود را متوقف کرده است؛ زیرا تقریباً تمام ظرفیت ذخیره‌سازی پایانه‌های نفتی این کشور تکمیل شده و همین موضوع باعث کاهش سریع ۱ میلیون بشکه‌ای تولید اوپک شده است.

طبق اعلام برخی از منابع آگاه در اوپک، تولید نفت ونزوئلا نسبت به ماه گذشته میلادی ۴۲ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و در ماه مه به طور متوسط به ۱.۳۹۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال، بحران ونزوئلا تقریباً از کنترل خارج شده و با سرعت در حال رسیدن به مرحله ناگوار است.

بحران در تولید و صادرات نفت ونزوئلا

از آنجایی که شرکت کونوکوفلیپس به دلیل بدهکار بودن شرکت نفت ونزوئلا، تولید پالایشگاه‌های جزیره کارائیب و تأسیسات ذخیره‌سازی را متوقف کرده است، میزان تولید ماه مه، ظرفیت کامل بنادر این کشور را نشان نمی‌دهد.

مشکل ظرفیت صادرات ونزوئلا به حدی بحرانی شده که شرکت نفت این کشور از مشتریان خود درخواست کرده کشتی‌هایی را ارسال کنند که توانایی بارگیری به روش کشتی به کشتی را داشته باشند، زیرا تعداد کمی از کشتی‌ها تمایل به بارگیری در بنادر فرسوده این کشور دارند. در نتیجه ممکن است که صادرات شرکت نفت ونزوئلا در ماه ژوئن (خردادماه) به مقدار ۶۹۴ هزار بشکه در روز رسیده باشد، یعنی تقریباً کمتر از نصف ظرفیت ۱.۴۹۵ میلیون بشکه‌ای این کشور که قرار بود در ماه جاری صادر شود.

به همین منظور، به نظر می‌رسد که تولید این کشور بسیار کمتر از مقدار ۱/۳۹۲ میلیون بشکه‌ای باشد که اوپک اعلام کرده است. طبق گفته برخی منابع آگاه، تولید ونزوئلا در اوایل ماه ژوئن (خردادماه) به میزان ۱.۱ الی ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و در مرز ۱ میلیون بشکه در روز قرارگرفته است.

پر شدن ذخایر نفتی مشکل جدید تولید نفت ونزوئلا

هرچند که عملیات بالادستی در حالت بحرانی قرار دارند اما مشکلات ایجاد شده در بخش تأسیسات ذخیره‌سازی و بنادر، بحران کاملاً جدیدی را برای ونزوئلایی‌ها ایجاد کرده است.

طبق اعلام این منابع، ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن بخش شرقی اقیانوس اطلس به ۱۱ میلیون بشکه رسیده و کامل شده است، همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی در بخش غربی نیز تقریباً به ۴۸ میلیون بشکه رسیده و تکمیل شده است. یک مقام رسمی در وزارت نفت ونزوئلا اعلام کرد، ظرفیت ذخیره‌سازی پایانه‌ها و تأسیسات شرکت نفت ونزوئلا توانایی ذخیره‌سازی ۶۱ میلیون بشکه نفت را دارند که ظرفیت آنها تقریباً پر شده است.

کاهش سریع تولید نفت ونزوئلا

طبق پیش‌بینی برخی از تحلیلگران، وضعیت نفت ونزوئلا در طول سال ۲۰۱۸ بدتر می‌شود اما ظاهراً این سقوط نفتی بسیار سریع‌تر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد در حال وقوع است.

اوپک اعلام کرده است که تولید نفت ونزوئلا در ماه مه (اردیبهشت‌ماه) ۱.۳۹۲ میلیون بشکه در روز بوده است؛ اما منابع داخل وزارت نفت ونزوئلا می‌گویند که این کشور بین ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و این به معنای آن است که تولید نفت این کشور نسبت به ماه گذشته چند صد هزار بشکه کاهش یافته است. تولید ونزوئلا در سال جاری تقریباً ماهانه ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است و نشان از آن دارد که میزان کاهش تولید آنها از کنترل خارج شده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد: «دشوار است که به این سرعت همه چیز را در بازار پیش‌بینی کنیم اما در مورد ونزوئلا، سقوط تولید نفت این کشور منجر به کاهش روزانه ۱ میلیون بشکه‌ای نفت در بازار شده و هیچ تردیدی در این مورد وجود ندارد.»

شرکت نفت ونزوئلا اعلام کرده است که فروش محصولات پالایشی خود را از ۱۷ کشور صادراتی، به ۸ کشور کاهش خواهد داد و به ۳۸ هزار بشکه در روز می‌رساند. با اینحال به شکل عجیبی شرکت نفت ونزوئلا قول داده است صادرات محصولات پالایشی خود به کشورهای دیگر را تا ۴۵ هزار بشکه در روز حفظ خواهد کرد.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.