۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۷۰۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ دسته: انرژی
۰

شرکت بزرگ نفتی Equinor نروژ، که تا پیش از این با نام استات اویل شناخته میشد، سه سناریو مختلف از روند تقاضای نفت در جهان تا سال ۲۰۵۰ را منتشر نموده است. بر اساس این پیش بینی، در صورت عدم اهتمام جدی کشورها به اجرای توافق آب و هوایی پاریس، تقاضای نفت در ۳۰ سال آینده روندی صعودی دارد و بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت نفت و گاز نروژی Equinor (استات اویل سابق) اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در صورتی که کشورها به اهداف جوی نائل شوند اوایل دهه ۲۰۲۰ به اوج خود خواهد رسید اما در دنیای درگیر منازعات، تا سال ۲۰۵۰ به رشد ادامه می‌دهد.

این شرکت نفتی اعلام کرد انتظارات درباره زمانی که تقاضا برای نفت به اوج خود می رسد ممکن است روند عرضه را تغییر دهد زیرا سرمایه گذاران در این فکر هستند که آیا از پروژه های بلندمدت حمایت کنند یا با تمرکز به سرمایه‌گذاری‌هایی با سوددهی سریع، ریسک خود را کمتر کنند.

صبحت از کاهش تقاضای نفت افق سرمایه گذاری ها را کاهش داده است

شرکت Equinor در دورنمای انرژی جدید خود اعلام کرد: احتمال زوال بازار نفت، ابهاماتی که تولیدکنندگان درگیر آن هستند را افزایش داده و افق سرمایه‌گذاری‌ آن ها را کاهش داده است و توجه به دوره های بازپرداخت بدهی را بالا برده است.

Equinor که سابق بر این با نام استات اویل شناخته می‌شد، ۱۵ می نام خود را تغییر داد تا منعکس کننده استراتژی این شرکت به عنوان یک شرکت انرژی باشد. این شرکت قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های خود در انرژی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل هزینه سرمایه افزایش دهد.

سه سناریو برای تعیین میزان تقاضای نفت تا سال ۲۰۵۰

این شرکت سه سناریو مختلف برای تعیین میزان تقاضای نفت تا سال ۲۰۵۰ میلادی ارائه کرده است. تحت سناریوی سه گانه این شرکت با عنوان «تجدید، اصلاحات و رقابت»، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۵۰ بین ۵۹ تا ۱۲۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹۷.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

سناریوی تجدید بر مبنای هدف توافق جوی پاریس برای محدود کردن افزایش متوسط دمای سطح زمین به پایین دو درجه سلسیوس است. بر اساس این سناریو روند تقاضای نفت تا سال ۲۰۵۰ کاهشی خواهد بود.

سناریوی اصلاحات بر مبنای تداوم سیاست فعلی و روندهای فناوری است و پیش بینی می‌کند تقاضای جهانی در حدود سال ۲۰۳۰ به ۱۱۱ میلیون بشکه در روز اوج پیدا می کند و در سال ۲۰۵۰ به ۱۰۵ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. بنابراین حتی بر اساس این سناریو میانه نیز تقاضای نفت در سال ۲۰۵۰ بیش از میزان کنونی آن خواهد بود.

افزایش ۲۰ درصدی تقاضای نفت در سناریو خوش بینانه

اما در سناریوی رقابت، Equinor پیش بینی کرده است تنش های ژئوپلیتیکی مانع از این خواهد شد که کشورها به طور موثر به مسئله تغییرات جوی بپردازند. بنابراین تحت این سناریو میزان تقاضای نفت روندی صعودی خواهد داشت و تا سال ۲۰۵۰ دست کم ۲۰ درصد بیشتر از میزان کنونی خواهد بود.

همچنین Equinor خاطرنشان کرده است که روند برقی سازی حمل و نقل، بهینگی مصرف انرژی و رویدادهایی مانند پیشرفت های فناوری سوخت هسته ای ممکن است بر تقاضا تاثیر بگذارد.

با این حال انتظار می رود افت میزان تولید فعلی سریعتر از افت تقاضا برای نفت باشد و بنابراین سرمایه‌گذاری‌های جدید برای پر کردن شکاف حاصل ضروری خواهند بود.

حتی تحت سناریوی تجدید، حدود ۴۸۰ میلیارد بشکه نفت تا سال ۲۰۵۰ از منابع جدید ضروری خواهد بود که چنین میزانی بیش از مجموع عرضه کشورهای اوپک طی ۳۵ سال گذشته است.

منبع: equinor.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.