۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۵۷۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ دسته: انرژی
۰

خط لوله TANAP با هدف انتقال گاز دریای خزر از آذربایجان به ترکیه راه اندازی شد. در فازهای بعدی این خط لوله قرار است گاز آذربایجان از مسیر ترکیه، آلبانی و یونان به کشورهای اروپایی منتقل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مراسم افتتاح خط لوله گاز طبیعی ترانس – آناتولی (TANAP) روز ۱۲ ژوئن در ترکیه و با حضور رجب طیب اردوغان و شماری از مقامات ارشد کشور، وزرای انرژی کشورهای همسایه، مقامات اجرایی شرکت های انرژی و سهامداران پروژه برگزار شد.

پروژه ترانس – آناتولی به منظور انتقال گاز طبیعی تولید شده در میدان گازی شاه دنیز ۲ آذربایجان و سایر میادین جنوب دریای خزر، ابتدا به ترکیه و سپس به اروپا احداث شده است. راه اندازی این خط لوله راهبردی در عین حال باعث گسترش روابط انرژی ترکیه، آذربایجان و گرجستان خواهد شد.

در حال حاضر فاز اولیه این طرح افتتاح شده است که گاز را از آذربایجان به ترکیه منتقل میکند؛ اما قرار است در آینده این گاز از مسیر یونان و آلبانی به ایتالیا نیز صادر شود.

با سرمایه گذاری بالغ بر ۸.۵ میلیارد دلار، این خط لوله سالیانه ۶ میلیارد مترمکعب گاز آذری ها را به ترکیه و ۱۰ میلیارد مترمکعب به اروپا منتقل خواهد ساخت.
انتظار می رود بخش اروپایی پروژه در سال ۲۰۲۱ به پایان برسد. با اینحال برنامه ریزی ها برای افزایش ظرفیت انتقال گاز از این مسیر تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت.

درحال حاضر کشورهای اروپایی به دنبال متنوع سازی منابع گازی خود هستند و  در صورت تحقق صادرات گاز از این مسیر به اروپا، روابط کشورهای در مسیر این خط لوله با کشورهای اروپایی نیز متناسب با این تحول بزرگ دچار دگرگونی خواهد شد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.