۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۴۶۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ دسته: انرژی
۰

آمریکا بارها اعلام کرده است با افزایش صادرات گاز از روسیه به اروپا مخالف است. در همین راستا دولت آمریکا قصد دارد شرکت های اروپایی فعال در ساخت خط لوله نورد استریم ۲ را نیز تحریم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا به زودی جریمه‌هایی را علیه شرکت‌های اروپایی که در پروژه خط‌لوله گاز نورد استریم۲ مشارکت داشته اند، اعلام می‌کند. این خط لوله گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به اروپا منتقل می‌کند.

در واقع دولت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تحریم شرکت‌های اروپایی است که در پروژه خط ‌لوله گاز به رهبری شرکت دولتی گازپروم روسیه، مشارکت داشته‌اند. در این پروژه به جز گازپروم، شرکت‌های انرژی آلمان، Wintershall و Uniper، شرکت چندملیتی فرانسوی Engie، غول نفت و گاز انگلیسی-هلندی Shell و شرکت انرژی اتریش، OMV، مشارکت داشته اند.

یکی از منابع با اشاره با برخی از مقامات برجسته کنونی کاخ سفید گفت: آن ها برای متوقف کردن نورد استریم، دست به هر کاری می‌زنند. در واقع آمریکا قصد دارد به هر طریق ممکن از افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا و همکاری اقتصادی دوجانبه بین آن ها جلوگیری نماید.

از ابتدا قرار بود شرکای اروپایی گازپروم به سهام‌داران نورد استریم، که در سوئیس به ثبت رسیده است، تبدیل شوند. اما در سال ۲۰۱۶ اداره رقابت و حفاظت از مصرف‌کننده لهستان، قرارداد اشتراک بین گازپروم و شرکت‌های اروپایی را بلوکه کرد. به این ترتیب قرار بر این شد که برای غلبه بر این قوانین و قانون‌گذاران، شرکت‌های اروپایی به جای مشارکت، به گازپروم وام بدهند تا پروژه را به پیش ببرد. در همین راستا گازپروم ۲ میلیارد یورو (۲.۳ میلیارد دلار) دریافت کرد تا یک پنجم این خط‌لوله را احداث کند.

این پروژه با مخالفت‌های جدی‌ از سوی برخی دولت‌های اروپایی مانند اوکراین، لهستان و کشورهای بالتیک روبرو شد. همچنین آمریکا هم از این خط‌لوله انتقاد کرده است و ادعا می‌کند این پروژه امنیت انرژی را هم در اروپا و هم در آمریکا به خطر انداخته است.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.