۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۱۷۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

کشور پرتغال مالیات بر عایدی سرمایه خود را ۲۸ درصد در نظر گرفته است. در این کشور خانه اصلی افراد تا ۳ سال از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است؛ همچنین در صورت سرمایه گذاری مجدد در بخش املاک، میزان مالیات دریافتی نصف میزان معمول خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد پرتغال همانند بسیاری از کشورهای دیگر به منظور تنظیم بازار املاک و مستغلات و کسب درآمد دولت، مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می‌کند.

در این کشور این نوع مالیات تنها در مورد سود حاصل از اموال و سرمایه‌گذاری‌ها اعمال می‌شود و اقلام شخصی، اموال و دارایی‌های به ارث رسیده و همچنین هدایا مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

دریافت مالیات ۲۸ درصدی از عایدات سرمایه ای در پرتغال

برای محاسبه سودی که مشمول مالیات می‌شود، قیمت فروش خانه از قیمت خرید آن کم می‌شود. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه که در گذشته ۲۰ درصد بود در سال ۲۰۱۳ به ۲۸ درصد برای افراد حقیقی و ۲۵ درصد برای شرکت‌ها افزایش یافت.

همچنین هرگونه هزینه که ۵ سال قبل از فروش اعم از هزینه استهلاک، ضریب تورم رسمی کشور، هزینه‌های انتقال مالکیت و هزینه‌های مربوط به بازسازی خانه انجام‌گرفته از سود حاصل کاسته می‌شود.

در کشور پرتغال خانه‌های دوم و تعطیلاتی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. همچنین پرتغالی‌هایی که دارای ملک مسکونی در بریتانیا هستند، باید این مالیات را بپردازند حتی اگر ساکن بریتانیا نباشند.

تخفیف ۵۰ درصدی در صورت سرمایه گذاری مجدد در بخش املاک

اگر فردی ساکن پرتغال باشد و پولی که از فروش ملک به دست می‌آورد مجدداً در همین بخش سرمایه‌گذاری کند، تنها ۵۰ درصد از درآمد مالیات خالص آن، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود.

در واقع با اعمال این قانون تلاش شده است ضمن اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سود فروش ملک، برای افراد این انگیزه ایجاد شود که سرمایه حاصل را از بازار املاک خارج نکنند و بار دیگر آن را در همین بخش سرمایه گذاری نمایند.

با اینحال افرادی که در خارج از پرتغال زندگی می‌کنند باید ۱۰۰ درصد از سود فروش ملک در پرتغال را یعنی تمام ۲۸ درصد مالیات بر عایدی سرمایه را پرداخت کنند.

معافیت‌های مالیات بر عایدی سرمایه در پرتغال

البته معافیت های معدودی در زمینه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در پرتغال در نظر گرفته شده که در ادامه به آن ها پرداخته شده است:

  • در صورتی که فردی ساکن پرتغال باشد (مقیم پرتغال) و ظرف ۳ سال بعد از خرید ملک، خانه اصلی خود را بفروشد و یک خانه دیگر را در پرتغال یا منطقه اقتصادی اروپا (که در آن قرارداد مبادله اطلاعات مالیاتی وجود دارد) خریداری کند، معاف از پرداخت مالیات است. البته باید به این نکته اشاره کرد که فرد در ملک جدید خود ظرف ۶ ماه باید ساکن شود.
  • اگر ملک اول مورد نظر قبل از ژانویه ۱۹۸۹ به نام فرد ثبت شده باشد معاف از مالیات است.
  • ساکنان اتحادیه اروپا و ساکنان کشورهای عضو EEA که دارای قرارداد مالیاتی با پرتغال هستند، به عنوان ساکن پرتغال محسوب می‌شوند.

منابع:

https://www.blevinsfranks.com

https://www.portugalproperty.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.