۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۱۴۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

هند قصد دارد با وجود خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها علیه ایران، از هفته آینده عملیات توسعه ای بندر چابهار را آغاز کند. با این حال، استفاده کامل از ظرفیت بندر چابهار زمانی امکان پذیر است که پس کرانه های این بندر از جمله راه آهن چابهار-سرخس تکمیل شود. در همین راستا، مجمع نمایندگان شرق کشور به آستان قدس رضوی پیشنهاد داده اند که تامین مالی راه آهن چابهار-سرخس را بر عهده گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد معاون وزارت کشتیرانی هند روز شنبه هفته جاری در خصوص حضور شرکت های هندی در بندر چابهار گفت: ما توانسته ایم برای آغاز عملیات موقت در بندر چابهار آماده شویم. این عملیات به زودی آغاز خواهد شد.

وی افزود: با وجود تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام از هفته آینده عملیات توسعه ای بندر راهبردی چابهار را شروع می کنیم.

هند شرکت بنادر و خدمات دریایی کاوه ایران را برای انجام عملیات توسعه ای بندر چابهار به مدت ۱۸ ماه انتخاب کرده است. در این مدت این کشور به دنبال انتخاب یک شرکت هندی برای مدیریت طولانی مدت بندر چابهار خواهد بود.[۱]

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در دیدار با رئیس جمهور افغانستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین گفته است: ترانزیت و اتصال کشورهای منطقه و از جمله کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس دارای اهمیت است و موجب توسعه کل منطقه و فراتر از آن خواهد بود و طرح بزرگ بندر چابهار که به اتفاق هند و افغانستان در حال اجراست، گام بزرگی در مسیر تقویت راه های ترانزیتی منطقه است.

رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری برای تسریع در آماده شدن توافق جامع همکاری های دو کشور اظهار داشت: ایران مصمم به توسعه روابط با همسایگان به ویژه افغانستان و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های مختلف توسعه ای از جمله زیرساخت های حمل و نقل ترانزیتی است.

اشرف احمد غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با بیان اینکه با هندوستان در موضوع توسعه بندر چابهار همکاری می کنیم، اظهارداشت: توسعه بندر چابهار نه تنها برای ایران، افغانستان و هند بلکه برای توسعه مناسبات چین با آسیای میانه دارای اهمیت است.[۲]

استفاده از ظرفیت بندر چابهار با تکمیل راه آهن چابهار-سرخس

فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار آذرماه سال گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد و ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت. اما در حال حاضر، به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب از ظرفیت بندر چابهار به طور کامل استفاده نمی شود.

یکی از زیرساخت های لازم برای استفاده از ظرفیت بندر چابهار و فعال سازی کریدور شمال-جنوب، راه آهن چابهار-سرخس است. قطعه اول این خط ریلی به طول ۵۸۰ کیلومتر چابهار را به شبکه ریلی کشور در زاهدان متصل می کند و قطعه دوم به طول ۷۶۰ کیلومتر از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه ادامه دارد.

ساخت قطعه اول راه آهن چابهار-سرخس از سال ۸۹ آغاز شده است و به علت تزریق قطره چکانی بودجه دولتی تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین قطعه دوم این خط ریلی تا کنون پیشرفتی نداشته است.

استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی راهکار تکمیل راه آهن چابهار-سرخس

یکی از راهکارهای تکمیل پروژه های عمرانی استفاده از ظرفیت های بخش غیر دولتی در چارچوب قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) است. تکمیل راه آهن چابهار-سرخس علاوه بر محرومیت زدایی از استان های شرقی کشور و تسهیل ارتباطات تجاری بین کشورهای ایران، هند، افغانستان و آسیای میانه از توجیه اقتصادی مناسبی برای مشارکت بخش غیر دولتی برخوردار است.

بنابراین نهادهای غیر دولتی مثل آستان قدس رضوی می توانند به منظور محرومیت زدایی، اشتغال زایی و ارتقای امنیت شرق کشور در این پروژه مشارکت نمایند.

در همین راستا، مجمع نمایندگان شرق کشور که متشکل از نمایندگان استان های شرقی کشور در مجلس شورای اسلامی است، پیشنهاد تامین مالی این پروژه را به آستان قدس رضوی ارائه کرده است.[۳]

آستان قدس رضوی می تواند با استفاده از روش BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) در چارچوب قرارداد PPP، ساخت و بهره بردای از راه آهن چابهار-سرخس را به مدت ۲۰ سال بر عهده گیرد و پس از اتمام مدت قرارداد، این پروژه را به دولت واگذار نماید.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که نرخ بازده داخلی (IRR) این پروژه پس از ۲۰ سال بهر برداری ۱۶ درصد ارزی خواهد بود که نشان دهنده اقتصادی بودن این پروژه برای مشارکت بخش غیر دولتی است.

پینوشت:

[۱]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۲۶۷۸

[۲]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۲۶۸۵

[۳] : خبرگزاری عیارآنلاین کد خبر: ۲۷۶۱۵۹



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.