۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۹۳۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ دسته: انرژی
۰

در حالی که همواره کشورهای حاشیه خلیج فارس با خام فروشی نفت شناخته می شدند، اما در سال های اخیر این کشورها به دنبال توسعه سریع صنعت پتروشیمی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر بوده اند. در این میان عربستان با ایجاد غول پتروشیمی سابیک پیشگام این عرصه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیشتر کالاهایی که هر روزه مورد استفاده قرار می گیرد از مولکول های شکسته شده نفت و گاز به دست می آید؛ این مولکول های شکسته شده تشکیل دهنده محصولات پتروشیمی همچون اتیلن و پروپیلن هستند.

پتروشیمی ها بزرگترین تجارت های خلیج نفت خیز فارس را تشکیل می دهند و برای رشد بیشتر نیز آماده هستند. شرکت های فعال در صنعت انرژی ترکیبات تبدیل شده و پتروشیمیایی نفت را کلیدی برای سود بیشتر از هر بشکه نفت خام می دانند. در ماه گذشته ابوظبی و قطر برنامه خود را برای ساخت طرح های پتروشیمی جدید اعلام کردند.

در ماه آوریل (فروردین) بزرگترین شرکت صادرکننده نفت خام جهان یعنی آرامکو عربستان از همکاری با توتال برای سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری در عربستان سعودی خبر داد. این همکاری به منظور تضمین تأمین تقاضاهای نفت در داخل و خارج عربستان تا سال ۲۰۲۳ است.

پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر

طبق گفته عبدالوهاب السادون، دبیر کل اتحادیه صنایع پتروشیمی و صنایع خلیج فارس اگر قیمت هر بشکه ۶۵ دلار در نظر گرفته شود، تولید کننده های نفت خام می توانند با پالایش هر بشکه نفت خام ۱۵ دلار در هر بشکه بیشتر درآمد داشته باشند و با تبدیل آن نفت پالایش شده به مواد پتروشیمایی بالادستی می توانند ۳۰ دلار دیگر نیز به ازای هر بشکه درآمد زایی کنند.

تقاضا برای مواد پتروشیمایی با سرعت بیشتری از تقاضا برای سوخت خودروها، کشتی ها و هواپیماها در حال رشد است. آژانس بین المللی انرژی در ماه می، پیش بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ به ۱.۵ درصد کاهش داد.

افزایش قیمت نفت در چند مدت اخیر سبب این کاهش تقاضای نفت شده است؛ همچنین افزایش محبوبیت ماشین های الکتریکی در این کاهش تقاضا بی تاثیر نبوده است . در میان شرکت های بزرگ نفتی دو شرکت عظیم اکسون موبیل و شل صنعت پتروشیمی را به عنوان مهمترین عامل رشد کسب و کار خود در اولویت قرار داده اند.

نقش پتروشیمی در اقتصاد کشورهای خلیج فارس

طبق گزارش GPCA، صنعت پتروشیمی در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به فروش سالیانه اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج کمک می کند.

همچنین تقاضا برای مواد شیمیایی با سرعت بیشتری نسبت به نفت در حال افزایش است و کشورهای خلیج فارس به دنبال ایجاد تنوع در محصولات خود و فرار از خام فروشی هستند.

۸ شرکت از لیست ده تایی شرکت های بزرگ پتروشیمی شورای همکاری خلیج فارس متعلق به عربستان هستند (دوتای دیگری متعلق به قطر هستند). ارزش بازار شرکت سابیک عربستان با ارزش بازار غول هایی همچون باسف (BASF SE) و داودوپونت (DowDuPont) قابل مقایسه است.

بیشتر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس توسعه صنعت پتروشیمی خود در سطح بین المللی را به عنوان استراتژی خود انتخاب کرده اند؛ این استراتژی به منظور جذب بیشتر تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی است.

در همین راستا سابیک عربستان با توجه به آینده روشن گاز شِیل تمرکز خود را بر ایالات متحده آمریکا قرار داده است و  و سرمایه گذاری مشترکی با شرکت اکسنوموبیل (Exxon Mobil) برای ساخت یک کارخانه اتیلن در نزدیکی تگزاس شروع کرده است.

منبع: دیلی استار



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.