۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۸۲۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی ترکیه و سودان جهت استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت با یکدیگر و همچنین کاهش وابستگی به دلار، اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه نموده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی سودان در اطلاعیه ای اعلام کرده است که با بانک مرکزی ترکیه جهت انجام پرداخت و تسویه معاملات تجاری و سرمایه گذاری میان خود، با استفاده از ارزهای ملی به توافق رسیده اند.

این توافق جهت راه اندازی سازوکارهای لازم برای استفاده از ارزهای ملی است که در دیدار هیأت مالی سودان از ترکیه در رابطه با همکاری اقتصادی در زمینه مسائلی از قبیل انرژی، کشاورزی، صنعت صورت پذیرفته است.

حسام عبدالغدیر، رئیس بانک مرکزی سودان در این خصوص به خبرگزاری های سودان گفته است: با همتای ترک خود تفاهمنامه ای امضا کرده ایم تا جزئیات و راهکارهایی در زمینه استفاده از ارزهای ملی در معاملات دو طرفه را مورد بررسی قرار دهیم.

عبدالغدیر گفته است که این چارچوب معاملاتی موجب کاهش وابستگی به دلار خواهد شد و یکپارچگی مالی و تجاری میان طرفین را تعمیق خواهد کرد و جهت عملیاتی شدن این سازوکار باید یک پایگاه اقتصادی ایجاد شود.

به گفته عبدالغدیر این همکاری در زمینه ارزهای ملی در چارچوب تلاش های دولت سودان برای ادغام و بهبود روابط با سیستم بانکی جهانی صورت گرفته است.

در طی دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از سودان در سال ۲۰۱۷، دو کشور توافق کرده اند تا مبادلات تجاری میان خود را به یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ و به ۱۰ میلیارد دلار در آینده ای نزدیک برسانند.

کشور سودان علاوه بر ترکیه با چندین کشور دیگر از قبیل چین و اتیوپی نیز پیمان پولی منعقد نموده است. ترکیه نیز در سال های اخیر به منظور استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین المللی با چین، پاکستان و ایران پیمان پولی منعقد نموده است.

منبع: سودان کامرز نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.