۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۸۱۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

آمریکا پس از خروج از برجام قصد دارد دسترسی ایران به سوئیفت را بار دیگر قطع نماید. این درحالیست که اروپا به عنوان متولی سوئیفت در حال مجادله با آمریکا برای عدم استفاده از سوئیفت علیه ایران است. از طرفی استفاده از سوئیفت به عنوان ابزاری متأثر از سیاست، اقدام پرریسکی برای اروپا است اما از طرف دیگر احتمال اعمال تنبیهات سخت توسط آمریکا وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا و اروپا در حال کشمکش بر سر چگونگی استفاده از سوئیفت به عنوان یکی از ابزارهای مالی بین المللی مهم در اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران هستند. اکنون سؤال این است که آیا اروپا به درخواست مجدد آمریکا برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت عمل خواهد کرد؟

اتحادیه اروپا مخالف تحریم سوئیفتی ایران

ریچارد نفیو، محقق دانشگاه و نویسنده کتاب هنر تحریم ها گفته است که من این مسئله را به عنوان یک نقطه اختلاف شدید میان دو طرف می بینم. سوئیفت ادعا کرده است که فقط آنچه که از بروکسل اعلام می شود را انجام خواهد داد و این نشان می دهد که اتحادیه اروپا در برابر خواسته آمریکا زانو نخواهد زد.

بهنام بن طالبلو، پژوهشگر بنیاد دفاع از دموکراسی گفته است که مبارزه اروپا با آمریکا بر سر سوئیفت یک گزینه پرریسک برای اروپایی ها است. به لحاظ قانونی سوئیفت باید از اروپا پیروی کند؛ اما قدرت اقتصادی آمریکا خیلی بیشتر است و برای متخلفان تنبیهات بزرگی در نظر خواهد گرفت، کمااینکه در گذشته نیز همین گونه عمل کرده است.

استفاده از سوئیفت برای تحریم ایران چالش بزرگ برای تجارت بین المللی

سوئیفت یک پایگاه پیام رسانی مالی مستقر در بلژیک است که برای چرخ های جریانات مالی بین المللی به مثابه روغن عمل می کند. اما ماهیّت صلح آمیز این سیستم ارتباطات مالی بین المللی، بر سر مسئله توافق هسته ای ایران و توسط آمریکا تضعیف شده است.

لغو توافق هسته ای ایران توسط رئیس جمهور آمریکا یک چالش بزرگ برای طرح کسب و کار سوئیفت است که همیشه خود را در عرصه سیاست بین المللی بی طرف دانسته است.

اتحادیه اروپا واکنش های متعددی برای پاسخ به اقدام اخیر آمریکا انجام داده است و سوئیفت یکی از مهمترین شرکت هایی است که در برابر فشارهای آمریکا قرار دارد. اختلاف بر سر این شرکت پیام رسانی می تواند اثرات منفی فراوانی بر گسترش تجارت بین المللی داشته باشد.

تنبیهات سخت در صورت سرپیچی سوئیفت از تحریم ایران

اگر سوئیفت برای اعمال تحریم علیه ایران مشمول معافیت نشود، باید از ابتدای نوامبر به دستور آمریکا دسترسی بانک های ایرانی به شبکه پیام رسانی خود را قطع کند؛ در غیر اینصورت با اقدامات مقابله ای آمریکا علیه اعضای هیأت مدیره و مؤسسات مالی اش مواجه خواهد شد.

این اقدامات می تواند شامل بلوکه نمودن دارایی هایشان، ممنوعیت اشخاص برای سفر به ایالات متحده و محدودیت های بانکی برای انجام تجارت در آمریکا باشد.

استفاده از سوئیفت به عنوان ابزار سیاسی در عرصه بین المللی

نیکولاس ورسون، عضو مؤسسه اقتصادی بین المللی پترسون گفته است که بقای سوئیفت به عنوان سیستم بین المللی حیاتی برای تسهیل پرداخت های بین المللی، به مقاومت این تعاونی در برابر استفاده ابزاری برای اهداف سیاسی بستگی دارد.

به گفته ورسون موضوع اروپا-ایران-آمریکا برای سوئیفت به عنوان شبکه بین المللی که به بیش از ۲۴۰۰ مؤسسه و بانک تعلق دارد، بسیار مهم است. اما این تعاونی به طور کلی با ایده استفاده سیاسی از خدماتش مخالف است؛ چراکه تعداد مشتریان و درآمدش را دچار مشکل می کند.

معافیت معامله ایران تنها بخشی از مسائلی است که سوئیفت بر سر مسائل سیاسی در آن گرفتار شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۶ قانونگذاران اتحادیه اروپا از طریق إفشاء «برنامه ردیابی تأمین مالی تروریسم» که به اختصار TFTP نام گرفته است، مطلع شدند که اطلاعات سوئیفت به طور مخفیانه در اختیار آمریکا قرار می گیرد.

بلاتکلیفی سوئیفت در تحریم ایران

مباحث این روزها نشان می دهد که این سیستم مالی یک دارایی حساس است؛ سوئیفت دروازه ای برای دسترسی به نظام مالی بین المللی است و بسیار مورد توجه مقامات آمریکایی است. مراکز داده های سوئیفت در هلند و ایالت ویرجینیای آمریکا قرار دارد که توسط سوئیس پشتیبانی می شوند. همچنین سایت های اورژانسی نیز وجود دارند که إفشاء نشده اند.

سوئیفت تاکنون درباره تحریم علیه ایران بلاتکلیف مانده است، اما یک منبع آگاه در سوئیفت به فایننشیال تایمز گفته است که سوئیفت در حال مذاکره و مشورت با مقامات اروپایی و آمریکا است.

منبع: فایننشیال تایمز، گزارش یک و دو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.