۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۵۸۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مدیر اجرایی یک شرکت حمل و نقل دریایی اروپایی گفت: شرکت های بزرگ کشتیرانی اروپایی نمی‌توانند با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در بازار این کشور باقی بمانند. این درحالیست که ایران نقش بزرگی در تجارت جهانی سوخت دارد و همکاری با این کشور منافع اقتصادی قابل توجهی برای شرکت های اروپایی به همراه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا به خطوط کشتیرانی بین‌المللی ۶ ماه مهلت داده است که همکاری خود را با ایران قطع کنند. در همین راستا شرکت های کشتیرانی اروپایی از جمله مرسک دانمارک و کشتیرانی مدیترانه‌ای سوئیس، علی رغم اینکه چند ماه تا اعمال مجدد تحریم های آمریکا باقی مانده است، در حال خارج شدن از بازار ایران هستند.

به گفته‌ی روزنامه وال استریت ژورنال، سورن اسکو مدیر اجرایی کشتیرانی مرسک گفت: دود تحریم های ضد ایرانی آمریکا به چشم افراد در همه بخش‌های کشتیرانی خواهد رفت. وی افزود: من فکر نمی‌کنم که در صورت عملیاتی شدن تحریم‌های آمریکا، هیچ یک از خطوط کشتیرانی بین المللی قادر به باقی ماندن در بازار ایران باشند.

تحریم‌های آمریکا که به صراحت هدف از آن ها را حذف ایران از نقشه‌ی خدمات حمل و نقل دریایی عنوان می‌کنند، ضربه ای اساسی بر پیکر فعالین این حوزه خواهد بود زیرا هم اکنون ۵ درصد از تولید جهانی مربوط به ایران است.

پیش از این، دولت ترامپ گفته بود که شرکت های حمل و نقل دریای باید تا ماه اکتبر فعالیت خود را در ایران متوقف کنند.

ایران در ماه آوریل رکورد فروش روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت خام را به ثبت رساند و کشورهای چین، ژاپن، هند و کره جنوبی مهمترین شرکای نفتی این کشور بودند.

این گزارش ها نشان می دهد که گرچه شرکت های اروپایی به تداوم همکاری با ایران و استفاده از مزیت های تجارت با این کشور تمایل دارند، اما تحریم های ثانویه آمریکا یک مانع بزرگ بر سر همکاری های آن ها با ایران محسوب می شود.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.