۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۴۳۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ دسته: تولید
۰

هیئت وزیران روز دوشنبه آئین نامه تسهیلات ۴ هزار میلیاردتومانی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی خارجی را ابلاغ کرد. هرچند در این آئین نامه به عدم خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند تاکید شده است، اما در سال حمایت از کالای ایرانی، این کافی نیست. متقاضیان دولتی تجهیزات آزمایشگاهی باید تقاضای خود را با شرکت های دانش بنیان داخلی در میان گذاشته و تنها در صورتی که توان تولید آن توسط این شرکت ها وجود ندارد، سراغ محصولات خارجی بروند.

به گزارش مسیر اقتصاد هیئت وزیران روز دوشنبه ۷ خردادماه آئین نامه اجرای بند ج تبصره ۴ قانون بودجه ۹۷ را تدوین و به دستگاه ها ابلاغ کرد.

بر اساس بند ج تبصره ۴ بودجه، بانک های عامل مجازند در سال ۱۳۹۷ معادل ارزی ۴ هزار میلیارد تومان را به شکل تسهيلات از محل منابع در اختيار، براي خريد تجهيزات صرفاً تخصصی و به‌روزرسانی آزمايشگاهها و كارگاههای دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي و فناوري و دانشگاه آزاد اسلامي براساس فهرست مورد توافق وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذي‌ربط و سازمان برنامه و بودجه كشور و با تصويب هيأت امناي آنها از محل توثيق اموال دولتي در اختيار پرداخت نمايند. تضمين اين تسهيلات پس از تصويب هيأت امنا بر عهده مراكز فوق‌الذكر بوده و پس از تنفس دو ساله از محل درآمد اختصاصي آنها و متناسب با ميزان دريافتي و مبتني بر زمانبندي مورد تفاهم با بانكها بازپرداخت مي‌شود. تجهيزات تخصصي آزمايشگاههاي تحقيقاتي موضوع اين بند فقط در مواردي كه بنا به اعلام معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور و يا وزارتخانه تخصصي مربوطه مشابه داخلي ندارند، از شركت خارجي تأمين مي‌شود.

تضعیف توان شرکت های داخلی

به گفته مسئولین معاونت علمی، اجرای این طرح توسط دانشگاه ها و بودجه دلاری اختصاص یافته به آن برای خرید تجهیزات، باعث از بین رفتن نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی و شرکت های دانش بنیان حاضر در آن می شود.

در واقع چون این بودجه دلاری قابل تبدیل به ریال نیست، بنابراین خریدار به صورت دلاری از دیگر کشورها تجهیزات را خریداری می کند و وارد می کند که این در حقیقت در تضاد با منافع نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی و به طور کلی حمایت از شرکت های دانش بنیان در این زمینه است.

نمایشگاه ساخت ایران در سال حمایت از کالای ایرانی به حاشیه می‌رود؟

نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل هر ساله برگزار می شود و تاکنون ۵ دوره از آن برگزار شده است. تعداد محصولات ارائه شده توسط شرکت های داخلی در این نمایشگاه طی این سالها ۷ برابر شده و از حدود ۱۵۰۰ به بیش از ۹۵۰۰ محصول رسیده است.

دوره تعداد محصول تعداد شرکت کنندگان
۱۳۹۲ ۱۴۲۵ ۱۰۵
۱۳۹۳ ۳۷۶۳ ۱۹۵
۱۳۹۴ ۷۲۳۳ ۳۰۳
۱۳۹۵ ۸۶۲۷ ۳۶۵
۱۳۹۶ ۹۸۷۴ ۳۹۴

همچنین تعداد شرکت های داخلی شرکت کننده در نمایشگاه بیش از ۳ برابر شده است. این بدان معناست که حمایت از شرکت های داخلی، زمینه را برای تولید کالاهای با کیفیت فراهم می کند.

بنابراین هرچند در آئین نامه مرتبط با مصوبه مذکور به عدم خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند تاکید شده است، اما در سال حمایت از کالای ایرانی، این کافی نبوده و متقاضیان محصول باید تقاضای خود را با شرکت های داخلی در میان گذاشته و تنها در صورتی که توان تولید آن توسط این شرکت ها وجود ندارد، سراغ محصولات خارجی بروند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.