۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۴۱۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

آمریکا به تازگی از توافق هسته ای با ایران کنار رفته و قصد دارد تحریم های این کشور را بار دیگر اعمال نماید. در چنین شرایطی کشورهای اروپایی و چین اعلام کرده اند کماکان به خرید نفت از این کشور ادامه می دهند. با اینحال ایران برای گرفتن پول حاصل از فروش نفت خود به این کشورها، راهی جز خارج شدن از نظام پرداخت دلاری و استفاده از ارزهای ملی ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین در ماه گذشته از برنامه‌های بلندمدت خود برای Petro Yuan رونمایی کرد و این طرح را به عنوان بخشی از استراتژی خود برای گسترش نفوذ بین‌المللی یوآن به کار گرفت. اکنون، با اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران، یوآن می‌تواند این مسیر را ساده‌تر طی کند، زیرا پکن قول داده است که همچنان به خرید نفت خام ایران ادامه دهد و احتمالاً این خرید با ارز یوآن پرداخت خواهد شد.

ایران راهی جز استفاده از ارزهای ملی در تجارت ندارد

ایران باید با این استراتژی کنار بیاید. حتی قبل از خروج ترامپ از برجام، ایران به وضوح اعلام کرده بود که ترجیح می‌دهد تجارت خود را با ارزهای دیگر، به غیر از دلار انجام دهد.

ماه گذشته، تهران و مسکو قراردادی را برای انجام تمام مبادلات خود با ارزی غیر از دلار امضا کردند، چرا که هر دو به دنبال کاهش نفوذ ارز ایالات‌متحده در اقتصاد خود هستند.

یک ماه پیش، ایران انجام واردات با دلار را ممنوع و یورو را به عنوان جایگزین آن انتخاب کرده بود. به عبارت دیگر، ایران از اینکه برای فروش نفت خام خود یوآن چینی را دریافت کند خوشحال می شود و بیشتر مایل است به جای دلار از آن استفاده کند، دقیقا مشابه آن چیزی که با روسیه توافق کرده است. در حال حاضر استفاده از ارزهای ملی راهکار پیش روی ایران برای تداوم روند فروش نفت و دریافت مبالغ آن است.

اروپا کماکان به خرید نفت ایران ادامه می دهد

نکته این است که قرار نیست روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به دلیل تحریم های جدید غرب از بازار خارج شود. تحلیلگران به یک میلیون بشکه اشاره می‌کنند؛ چرا که در طول زمانیکه ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه تهران را اتخاذ کرده بودند، نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام ایران از بازارهای جهانی حذف شده بود. اما پس از به اجرا درآمدن طرح برجام، توافق صورت گرفت و با لغو تحریم ها مجدداً پای بشکه‌های نفت ایران به بازارهای جهانی باز شد.

این بار، واشنگتن به تنهایی قصد مقابله با ایران را دارد. امضاء کنندگان اروپایی این قرارداد به وضوح اعلام کرده‌اند که آنها بخاطر واشنگتن حاضر به کنار کشیدن از برجام نیستند.

آلمان، یکی از کشورهای امضا کننده برجام، اعلام کرده است که از شرکت‌های تجاری خود در ایران حمایت خواهد کرد. احتمال دارد که فرانسه نیز از این اقدام آلمان پیروی کند؛ زیرا شرکت توتال علاقه زیادی به حضور در میدان گازی پارس جنوبی ایران دارد. از سوی دیگر، اروپا بزرگترین خریدار نفت ایران است. کشورهای اروپایی در سال گذشته روزانه ۶۲۴ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کردند.

استقلال سیاسی و اقتصادی چین تضمین تداوم خرید نفت این کشور از ایران

برخلاف گذشته، همه می‌خواهند خرید نفت از ایران را ادامه دهند البته شاید برخی مجبور به کاهش میزان خرید خود شوند اما چین هیچ گونه وابستگی اقتصادی یا امنیت ملی به ایالات‌متحده ندارد.

ایران برای فروش نفت خود نیاز به بازارهای نفتی دارد، حتی اگر مجبور شود آن را به یوآن بفروشد و سپس پول چین را به ارزی مانند یورو تبدیل کند؛ که البته این کار هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت. در نتیجه، اینکه اگر ایران نفت خود را ارزان‌تر به فروش برساند بهتر از آن است که این فروش را متوقف کند.

علاوه بر این، چین احتمالاً سرمایه‌گذاری‌های خود در صنعت نفت ایران افزایش خواهد داد. ایران بخشی از طرح کمربند پکن است. طرح «یک کمربند یک جاده»، طرح سرمایه‌گذاری عظیمی است و خرید نفت ایران با ارز یوآن می‌تواند این طرح را تکمیل کند. واردات نفت ایران به یوآن، تنها آغاز راه است.

در بلندمدت، این امر برای بسیاری از معاملات نفتی چینی‌ها لحاظ خواهد شد اما برخی از ناظران معتقدند که سالها زمان نیاز است تا یوآن بتواند خطرات احتمالی را برای دلار را ایجاد کند. با این حال، در کوتاه‌مدت، تحریم های ایالات‌متحده ممکن است به طور چشمگیری شرایط برد-برد را برای چین و ایران به ارمغان بیاورد.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.