۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۳۲۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

جورجی اِرماکوف کارشناس حوزه ارزهای دیجیتالی و بلاک چین، امکان استفاده از ارزهای دیجیتالی و فناوری بلاک چین در طراحی سیستم های جایگزین سوئیفت را مورد بررسی قرار داده است. این کارشناس معتقد است ارزهای دیجیتالی فرصت بزرگ کشورها برای شکستن انحصار سوئیفت و بی اثر کردن تحریم ها، در آینده ای نزدیک هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد جورجی اِرماکوف، رئیس بخش تحقیق و توسعه مؤسسه «کریپتریوم» (یک شرکت فعال در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتالی) در مصاحبه ای با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی ابعاد مسئله جایگزینی سوئیفت با استفاده از ارزهای دیجیتالی پرداخته است.

جورجی اِرماکوف در واکنش به استفاده از ارزهای دیجیتالی برای بی اثر کردن تحریم ها و راه اندازی سیستم جایگزین سوئیفت گفت: این اقدام از نظر من بسیار خوب و عجیب است، اما فکر می کنم که می تواند بسیار امیدوار کننده باشد. در ادامه نقطه نظرات این کارشناس درخصوص جایگزینی سوئیفت با ارزهای دیجیتالی بیان شده است.

تلاش برای پذیرش عمومی شرط موفقیت استفاده از ارزهای دیجیتالی

در رابطه با این که آیا استفاده از اکوسیستم بلاک چین و ارزهای دیجیتالی امکان بی اثر کردن تحریم ها را فراهم می کند، مهمترین عنصر برای مورد استفاده قرار گرفتن هر ارزی اعم از ارز دیجیتالی یا ارز ثالث دیگری، مورد قبول بودن (پذیرش عمومی) آن است.

اگر تعداد زیادی از افراد آماده پذیرش آن باشند، آن ارز مفید و مورد استفاده خواهد بود. برای مثال در حال حاضر امکان استفاده از دلار در پرداخت ها در همه جای جهان فراهم است، اما درباره ارزهای دیجیتالی فعلا این مقبولیت آنچنان شکل نگرفته است.

لذا اگر دولت ها بتوانند به طور کامل استفاده از ارزهای دیجیتالی را در بین شهروندان خود گسترش دهند، استفاده از آن می تواند در مورد بی اثر کردن تحریم ها عملیاتی شود. اما در حال حاضر استفاده از ارزهای دیجیتالی، تنها یک راهکار برای انجام معاملات است.

قدیمی بودن سوئیفت و فرصت های فراوان ارزهای دیجیتالی برای جایگزینی با آن

علاوه بر این نظام پرداخت سوئیفت از جهات مختلفی بسیار قدیمی شده است، اما هنوز هم توسط تقریبا همه مورد استفاده قرار می گیرد. انتقالات مالی در سوئیفت ممکن است تا ۵ روز نیز به طول بیانجامد و از طرفی لازم به ذکر است که هزینه های استفاده از سوئیفت نیز بسیار بالاست. اما استفاده همه گیر بانک ها از جایگزین های سوئیفت نیز مقداری زمان لازم دارد.

سیستم های پرداختی جایگزین سوئیفت از قبیل ریپل در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارند و بانک های متعددی سعی در استفاده و عملیاتی نمودن آن دارند. این اقدامات می تواند فرصت های زیادی را در زمینه پرداخت های بین بانکی بدون استفاده از سوئیفت ایجاد کند. اگر ریپل یا سایر ارزهای دیجیتالی بتوانند در پردازش سیستمی میان بانک ها فراگیر و اجرائی شوند، می توانند در پرداخت ها نقش آفرینی کنند.

ارزهای دیجیتالی رهایی بخش کشورها از رفتارهای ناامن کننده آینده

این قبیل سیستم ها می توانند برای همکاری میان کشورهای مختلف مناسب باشند، زیرا با استفاده از این سیستم ها آن ها می دانند که چه اتفاقاتی در چندین سال آینده به وقوع خواهد پیوست. چراکه ارزهای دیجیتالی مبتنی بر یک مدل ریاضی هستند و از رفتارهای ناشناخته و ناامن برخی از دیکتاتورها و یا چیزهایی شبیه آن تبعیت نمی کنند و بنابراین قابل پیش بینی هستند.

بنابراین در مواردی از قبیل بی اثر کردن تحریم ها و طراحی سیستم های جایگزین سوئیفت استفاده از ارزهای دیجیتالی به طور واقعی می تواند فرصت های بزرگی را حتی در آینده بسیار نزدیک برای کشورها فراهم آورد.

برگرفته از: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.