۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۰۳۵ ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا قصد دارد تعرفه واردات وسایل نقلیه را به میزان ۲۵ درصد افزایش دهد. آمریکا بار دیگر از بهانه های تأمین امنیت ملی استفاده کرده است تا بتواند این اقدام خود را موجه جلوه دهد؛ اما کارشناسان معتقدند هدف اصلی این کشور از افزایش تعرفه واردات، تنها حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته یکی از مقامات اجرایی دولت آمریکا، این کشور قصد دارد در آینده نزدیک تعرفه واردات وسایل نقلیه را ۲۵ درصد افزایش دهد.

تصمیم دولت آمریکا در حالی رسانه ای شده است که انتشار این خبر موجب شد سهام بسیاری از خودروسازان در سطح جهان، خصوصا خودروسازان اروپایی با افت قابل توجهی همراه شود.

گرچه این خبر هنوز به طور رسمی از سوی دولت آمریکا اعلام نشده است اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور صبح روز گذشته در شبکه اجتماعی توئیتر این پیام را منتشر کرد: «به زودی خبری بزرگ برای کارگران خوب صنعت خودرو آمریکا اعلام خواهیم کرد. بعد از دهه ها از دست دادن اشتغال [در این صنعت] به دیگر کشورها، نوبت صبر [کارگران آمریکایی] به پایان رسیده است.»

امنیت ملی بهانه دولت ترامپ به منظور افزایش تعرفه

بر اساس گفته منابع آگاه، دولت آمریکا در افزایش تعرفه واردات خودرو به دلایل امنیت ملی استدلال کرده است. پیش از این نیز این کشور به بهانه های افزایش ضریب امنیت ملی، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به میزان ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داده بود.

در سال جاری میلادی استفاده از بهانه های امنیت ملی به منظور افزایش تعرفه واردات به یکی از روش های معمول دولت آمریکا تبدیل شده است. این درحالیست که دولت های پیشین آمریکا به مراتب کمتر از این روش برای افزایش تعرفه واردات استفاده می کردند.

اختیار دولت آمریکا در افزایش تعرفه واردات کالاها با هدف «اطمینان از تأمین امنیت ملی» در بند ۲۳۲ از قانون تجارت این کشور تصریح شده است. دولت کنونی این کشور نیز به طور فعال از این بند قانونی بهره برده است.

درحال حاضر تحقیقات دولت آمریکا در زمینه اثرگذاری واردات وسایل نقلیه بر امنیت ملی این کشور در مراحل پایانی به سر می برد و انتظار می رود با اعلام نتایج این تحقیق، دولت تعرفه واردات ۲۵ درصدی را اعمال نماید.

هدف اصلی آمریکا حمایت از تولید داخلی است

کارشناسان معتقدند مرتبط ساختن تولید محصولاتی همچون فولاد، آلومینیوم و وسایل نقلیه به امنیت ملی تنها سرپوشی برای دولت آمریکاست که بتواند با ابزار تعرفه واردات از تولیدات داخلی حمایت نماید.

چراکه افزایش بدون دلیل تعرفه واردات با قواعد سازمان تجارت جهانی همخوانی ندارد و می تواند شکایت دیگر کشورها و تضعیف جایگاه این کشور در WTO را درپی داشته باشد. علاوه بر این اقدام صریح آمریکا برخلاف قواعد سازمان تجارت جهانی به وضوح به تضعیف جایگاه این سازمان در جهان نیز منجر خواهد شد.

تحمیل خواسته ها به مکزیک و کانادا در نفتا، دیگر هدف آمریکا

همچنین برخی کارشناسان روابط خارجی آمریکا معتقدند یکی از اهداف دولت این کشور از افزایش تعرفه واردات خودرو، تقویت جایگاه خود در مذاکرات اصلاح توافق تجاری نفتا با کشورهای کانادا و مکزیک است. در واقع دولت آمریکا با این اقدام قصد دارد این کشورها را به پذیرش خواسته هایش در نفتا مجبور نماید.

یکی از امتیازات کشورهای عضو پیمان تجاری نفتا، امکان تجارت وسایل نقلیه بدون پرداخت تعرفه واردات است. در چنین شرایطی اگر آمریکا تعرفه واردات خود از دیگر کشورها را افزایش دهد، می تواند از این مسئله به عنوان امتیازی در مذاکرات تجاری با کشورهای مکزیک و کانادا بهره برداری نماید و امتیازاتی را از آن ها بگیرد.

حمایت از تولید داخلی با وجود عدم درخواست از سوی تولیدکنندگان

نکته جالب توجه درخصوص افزایش تعرفه واردات وسایل نقلیه از سوی دولت آمریکا در آن است که در حال حاضر هیچکدام از تولیدکنندگان مطرح خودرو در این کشور از دولت تقاضای حمایت تعرفه ای نکرده اند و دولت با صلاحدید خود اقدام به حمایت از آن ها کرده است.

آمریکا در سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۹۲ میلیارد دلار وسایل نقلیه وارد کرده بود و کشورهای مکزیک، کانادا، ژاپن و آلمان در صدر مبادی وارداتی این خودروها قرار داشتند.

این درحالیست که بسیاری از شرکت های مطرح خودروسازی آمریکا همچون جنرال موتورز و فورد بخشی از محصولات خود را در کشورهای مکزیک و کانادا تولید و سپس به بازار آمریکا وارد می نمایند.

آمریکا به تهدید خود عمل کرد

درحال حاضر تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به بازار اروپا ۱۰ درصد است درحالیکه پیش از این تعرفه واردات آمریکا بر واردات خودرو از اروپا تنها ۲.۵ درصد در نظر گرفته شده بود.

به همین دلیل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کشورهای اروپایی را تهدید کرده بود که اگر تعرفه واردات خودرو از آمریکا را کاهش ندهند، آمریکا در آینده نزدیک تعرفه واردات را افزایش خواهد داد. اکنون به نظر می رسد دولت آمریکا قصد دارد به این تهدید خود جامه عمل بپوشاند.

منبع: لس آنجلس تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.