۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۹۳۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

در ترکیه به منظور جلوگیری از سوداگری در بازار املاک و هدایت نقدینگی به سمت تولید و رونق کسب و کار، مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن اعمال می شود. بر این اساس اگر فردی در کمتر از ۵ سال از خرید مسکن، اقدام به فروش آن نماید، باید تا سقف ۳۵ درصد سود حاصل از فروش ملک را به عنوان مالیات بپردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ترکیه خریداران و فروشندگان ملک، در هنگام معامله موظفند هرکدام ۲.۲ درصد از قیمت ملک را به عنوان هزینه ثبت قرارداد بپردازند. اما علاوه بر این، خرید و فروش ملک در ترکیه قانون مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیز می شود.

بر این اساس اگر فردی تصمیم بگیرد ملک خود را قبل از گذشت ۵ سال از مدت خرید، به فروش برساند، باید مالیات مربوط به فروش ملک بسته به میزان سود حاصل از فروش را بپردازد. این مالیات به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در ترکیه شناخته می‌شود. مبلغ قابل پرداخت این مالیات نیز به سود حاصل از خرید و فروش ملک مرتبط است که از اختلاف قیمت فروش با قیمت خرید محاسبه می‌شود.

نرخ ماليات بر عایدی سرمايه در فروش ملک ترکيه

نرخ این مالیات شبیه نرخ مالیات بر درآمد است، اما با کمی تفاوت و همراه با مقادیر مختلف که در ذیل به آن اشاره شده است:

  • سود کمتر از ۶ هزار لیر ترکیه، CGT تعلق نمی‌گیرد
  • به سود بین ۶ هزار تا ۷ هزار لیر، ۱۵%
  • سود بین ۷ هزار تا ۱۸ هزار لیر، میزان ۲۵%
  • سود بین ۱۸ هزار تا ۴۰ هزار لیر، نرخ ۲۷%
  • سود بیش از ۴۰ هزار لیر، نرخ مالیات ۳۵%

به عنوان مثال اگر فردی یک خانه در ترکیه به قیمت ۲۰۰ هزار لیر خریداری نماید و دو سال بعد تصمیم بگیرد که خانه را به فروش برساند و قیمت خانه در آن زمان ۲۱۷ هزار لیر باشد؛ از آنجا که در زمان فروش کمتر از ۵ سال از خرید گذشته است، بر سود این فروش مالیات بر عایدی سرمایه تعلق خواهد گرفت. همچنین به دلیل آنکه ۱۷ هزار لیر سود در این معامله رخ داده است، ۲۵ درصد این مبلغ به عنوان مالیات دریافت می شود.

نکته جالب توجه اینکه این مالیات در هر صورت باید پرداخت شود، صرف نظر از اینکه فرد چه ملیتی دارد و در ترکیه مهاجر و یا شهروند به حساب می‌آید.

اما در عین حال ترکیه با کشورهای متعدد در سراسر جهان توفقات متعدد مالیاتی به منظور جلوگیری از اخذ مالیات مجدد منعقد نموده است. بدین معنا که اگر فردی از یک کشور خارجی، مالیات سود فروش خانه خود در ترکیه را بپردازد، در داخل کشور خود مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نخواهد بود.

معافیت خانه های نوساز از مالیات بر عایدی سرمایه

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه خرید ملک به واسطه راه اندازی کسب و کار در ترکیه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد شد و به عنوان بخشی از درآمد کسب و کار عادی محسوب می شود. به این ترتیب سود حاصل از فروش ملک برای یک شرکت، در نهایت به عنوان درآمد شرکت محسوب می شود که در جای خود مشمول مالیات بر درآمد است.

علاوه بر این قوانین مالیات بر عایدی سرمایه در فروش املاک، برای خانه های نوساز متفاوت است. به این ترتیب که خریداران خانه های نوساز، به مدت حداکثر یک سال و برای اولین فروش از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند. اما با پایان یافتن مهلت یک ساله، اگر فرد در عرض پنج سال بخواهد خانه خود را به فروش برساند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می گردد.

منبع: https://www.propertyturkey.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.