۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۸۲۹ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ دسته: انرژی
۰

بر اساس توافق جدید کشورهای قبرس و یونان با رژیم اشغالگر قدس، قرار است خط لوله انتقال گاز از شرق دریای مدیترانه به اروپا راه اندازی شود. این خط لوله بخشی از پروژه ۴۵ میلیارد دلاری «کریدور گاز جنوب» است که هدف آن کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه با استفاده از منابع متعدد گازی در منطقه غرب آسیا است.

#به گزارش مسیر اقتصاد در سومین نشست مشترک نتانیاهو با سیپراس و آناستاسیادس، مقامات قبرس و یونان در نیکوزیا، تفاهمنامه‌های اقتصادی-فرهنگی میان طرفین به امضاء رسید که مهمترین آن امضای قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز دریای مدیترانه شرقی به اروپا بود که این پروژه مورد حمایت اتحادیه اروپا نیز قرار گرفته است.

در پی این توافق، خط لوله انتقال گاز به اروپا از حوالی فرودگاه حیفا در سرزمین های اشغالی آغاز می شود و با گذر از جنوب جزیره قبرس و توسط خط لوله اضافی به بخش روم نشین قبرس متصل شده و در ادامه با گذر از یونان به ایتالیا می رسد.

استار اضافه کرد: یونان، رژیم صهیونیستی و بخش روم نشین قبرس با احداث این خط لوله گازی یک هزار و ۸۸۰ کیلومتری، در ادامه در صدد اتصال ذخایر گازی مصر به این خط لوله هستند.

خط لوله انتقال گاز از مدیترانه شرقی تا ایتالیا بخشی از پروژه «کریدور گاز جنوب» و خط دوم پروژه موسوم به TANAP است. پروژه ۴۵ میلیارد دلاری «کریدور گاز جنوب» متشکل از خط لوله قفقاز جنوبی، خط لوله ترانس آناتولی و خط لوله انتقال گاز آدریاتیک بخشی از طرح انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپاست که از فاز دوم میدان گازی شاه دنیز باکو آغاز شده و با خط لوله قفقاز جنوبی از خاک گرجستان عبور کرده و به مرز ترکیه می رسد و در ادامه با پیوستن به پروژه خط لوله ترانس آناتولی موسوم به «تاناپ» در داخل خاک ترکیه و خط لوله آدریاتیک موسوم به TAP در یونان، آلبانی و ایتالیا به اروپا خواهد رسید.

هزینه کل پروژه کریدور گاز جنوبی بیش از ۴۵ میلیارد دلار برآورد شده است و جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۸ توسط خط لوله ترانس آناتولی سالانه ۶ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه و از سال ۲۰۲۰ نیز توسط این خط لوله سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز این کشور به اروپا انتقال خواهد یافت.

منبع: daytondailynews.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.