۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۱۳۰ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۰

در راستای مقاوم سازی اقتصاد ملی، کشورهای جهان علاوه بر حمایت از کالای داخلی، حمایت ویژه از کسب‌وکارهای محلی را نیز در دستور کار قرار داده اند. بر همین اساس پایگاه اینترنتی «خرید محلی از مسکو» باهدف معرفی و تبلیغ و حمایت از کسب‌وکارهای محلی، از سال ۲۰۰۶ در روسیه آغاز به کار کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان در راستای حمایت از کالای تولید داخل، حمایت از کالاهای محلی مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال می‌توان سایت «خرید محلی از مسکو» «Buy Local Moscow» را نام برد. این سایت معتقد است که باید از کالاهای محلی خرید کرد و از مشاغل محلی مسکو حمایت کرد، زیرا این کسب و کارهای مستقل، پایه و اساس اقتصاد ملی آن‌ها را تامین می‌کنند.

این سایت معتقد است، همان‌طور که مردم با رای خود نوع جامعه و آینده خود را مشخص می‌کنند، با پول‌شان نیز اقتصاد محلی و ملی خود را مشخص می‌کنند.

این سایت کسب‌وکارهای محلی را معرفی و ویژگی‌ها و آدرس آن‌ها را ارائه کرده است. کسب و کارهای محلی جدید نیز می‌توانند در این سایت عضو شوند. دسته بندی موضوعات به صورت: هنر و سرگرمی، غذا و نوشیدنی، پزشکی و سلامت، خدمات حرفه‌ای، تفریحی و اقامتی، خرده‌فروشی و محصولات می‌باشد. در ادامه اهداف حمایت از کسب و کارهای محلی از دیدگاه این سایت بیان شده است.

ایجاد شغل محلی و حفظ ارز ملی

می‌بایست در نظر داشت که کسب و کارهای محلی، خرید محلی می‌کنند. آن‌ها معمار، طراح، سازندگان و پیمان‌کاران داخلی استخدام می‌کنند. حساب‌داران محلی، کارگزاران بیمه، مشاوران کامپیوتر، وکلا، آژانس‌های تبلیغاتی نیز به توسعه کسب و کارها کمک می‌کنند. علاوه بر این‌ها، مشاغل بیشتری برای خرده‌فروشان ایجاد می‌شود. افزایش فروش در کسب و کارهای محلی گردش پول بیشتری را در داخل جامعه حفظ می‌کند؛ چراکه پول به مدیران شرکت ها و سهام‌داران و عده خاص تعلق نمی‌یابد، بلکه صرفا برای محصولات و خدمات محلی صرف می‌شود.

در مقابل، فروشگاه‌های زنجیره‌ایِ کالاهای وارداتی (مشابه فروشگاه‌های سامسونگ و اپل و بوش و … در ایران) نیاز به کالاهای داخلی را از بین می برند و از حداقل کالا و خدمات داخلی استفاده می‌کنند. علاوه بر این سود فروشگاه متعلق به شرکت و سهام داران می‌باشد و مستقیم به جیب شرکت خارجی می‌رود و با این کار ارزش افزوده از کشور خارج می‌شود.

تولیدات محلی پایه و اساس اقتصاد جامعه

هرچه شرکت های بزرگ خارجی بیشتری بر تولید و فروش غلبه کنند، کسب و کارهای داخلی ضرر بیشتری می‌بینند. مردم باید از محصولات و خدمات محلی استفاده کنند. زیرا این کسب و کارهای مستقل داخلی،  پایه و اساس اقتصاد جامعه هستند.

به عنوان مثال وقتی از ساکنان مسکو خواسته شد رستوران، کافه یا مغازه مورد علاقه شان را نام ببرند، به طور معمول یکی از کسب و کارهای محلی منحصر به فرد را انتخاب کردند. این کسب و کار ها مفهوم و شخصیت محله ها را تعریف می کنند، اما مردم گاهش اوقات فراموش می‌کنند که بقای آن بستگی به حمایت آن ها دارد.

هرچند بخش زیادی از وظیفه رونق اقتصاد ملی و محلی برعهده دولتمردان و قانون گذاران است اما مردم نیز در حمایت از خرید کالای داخلی و محلی وظیفه مهمی بر عهده دارند و لازم است با ترجیح کالاهای داخلی به نمونه های وارداتی، شرایط را برای رونق اقتصاد ملی و محلی خود فراهم نمایند.

منبع: buylocalmoscow.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.