۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۱۰۷ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

توافقنامه‌ی تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هفته گذشته نهایی شد و بر اساس آن ایران از تخفیفات تعرفه‌ای ۱۹ درصدی در صادرات محصولات کشاورزی و ۷ درصدی در صادرات محصولات صنعتی به کشورهای اوراسیا بهره‌مند خواهد شد. اعضای اتحادیه اوراسیا نیز از تخفیفات ۵ و ۳.۵ درصدی در صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی به ایران بهره خواهند برد.

به گزارش مسیر اقتصاد تیگران سارگسیان، رئيس کمیسون اقتصادی اوراسیا در نشست اخیر این اتحادیه در آستانه‌ی قزاقستان گفت: توافقنامه‌ تجارت ترجیحی ایران با این اتحادیه، نیمی از تجارت دوجانبه ما با ایران را پوشش می‌دهد.

حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا در سال ۲۰۱۷ بالغ بر  ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

به گفته‌ی سارگسیان این توافقنامه شامل فهرستی از کالاها می‌شود که قرار است تعرفه‌ی واردات آن ها پس از اجرایی شدن توافقنامه کاهش یابد و یا حذف شود.

فهرست اورآسیا شامل محصولات گوشتی، محصولات روغنی و چربی‌‌ها، انوع خاصی از شیرینی و شکلات، لوازم آرایشی، تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است. از طرف دیگر مطابق توافقنامه، قرار است تعرفه‌ی واردات سبزیجات، میوه‌ها، میوه‌های خشک کرده و مصالح ساختمانی از ایران به اوراسیا کاهش یابد.

رئيس کمیسون اقتصادی اوراسیا افزود: بر اساس این توافق به طور میانگین، عوارض ورود محصولات صنعتی ایرانی به اوراسیا، ۷ درصد، و عوارض ورود محصولات صنعتی اوراسیا به ایران، ۳.۵ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین در بخش کشاورزی، ایران از تخفیف ۱۹ درصدی و اورآسیا از تخفیف ۵ درصدی بهره‌مند خواهد شد.

همچنین انتظار می‌رود این توافق گام اول دو طرف برای توسعه روابط تجاری باشد و ظرف سه سال آینده، توافقنامه‌ای جامع و کامل‌تر برای ارتقاء تجارت دوجانبه منعقد شود.

منبع: بلتا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.