۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۸۰۰ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ دسته: انرژی
۰

کشور قطر اعلام کرده است قصد دارد ۱۹ درصد از سهام شرکت نفتی روسنفت را با قیمتی در حدود ۱۰ میلیارد دلار خریداری نماید. در صورت تحقق این معامله قطر بعد از دولت روسیه و شرکت بی پی بریتانیا، سومین سهامدار بزرگ شرکت روسنفت خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد قطر درنظر دارد سهمی ۱۹ درصدی از روسنفت به دست آورد و این غول نفتی روسی را که به دلیل تعویق قرارداد با CEFC چین گرفتار شده بود، رهایی بخشد. این قرارداد می تواند روابط بین دوحه و مسکو را در بحبوحه محاصره اقتصادی قطر توسط همسایگانش در خلیج فارس بیش از پیش تقویت نماید.

در سال ۲۰۱۶ و در مراحل آغازین خصوصی سازی روسنفت، صندوق سرمایه گذاری قطر همراه با شرکت گلنگور، قصد داشتند سهمی ۱۹.۵ درصدی از روسنفت به ارزش ۱۰.۲ میلیارد یورو (۱۲.۲ میلیارد دلار) را به دست آوردند؛ که در ادامه با ورود شرکت CEFC چین به منظور خرید بخش بزرگترین از سهام روسنفت، این قرارداد اجرایی نشد.

سال گذشته مقامات روسنفت با فروش بخشی از سهام خود به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار به شرکت CEFC چین نمودند؛ قراردادی که به زعم مقامات دو کشور نقشی کلیدی در توسعه روابط بین بزرگ ترین کشور صادرکننده انرژی و بزرگ ترین مصرف کننده انرژی داشت. اما این قرارداد به دلیل اتهامات وارده به موسس شرکت چینی مبنی بر ارتکاب جرائم اقتصادی، در هاله ای از ابهام فرو رفت.

اکنون و بعد از ایجاد مشکلات بر سر فروش سهام روسنفت به CEFC چین، بار دیگر قطر قصد دارد سهام این شرکت روسی را خریداری نماید. در صورت تحقق این معامله کشور قطر به سومین سهامدار بزرگ این شرکت روسی تبدیل خواهد شد. در حال حاضر ۵۰ درصد از سهام روسنفت به دولت روسیه اختصاص دارد و شرکت بی پی بریتانیا نیز نزدیک به ۲۰ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده است.

شرکت روسنفت مدت هاست به دلیل تحریم های غرب علیه روسیه، زیان های مالی فراوانی متحمل شده است. اما با وجود فسخ قرارداد این شرکت با چین، مقامات روسی اعلام نموده اند بازارهای چین همواره از اهمیت استراتژیکی برای روسیه برخوردار است و امیدوارند قرارداد جدیدشان با قطر و مالکیت مستقیم این کشور بر سهام خود بتواند منجر به توسعه روابط دو کشور و انعقاد قراردادهای دوجانبه در سطح بین الملل گردد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.