۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۷۰۳ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷ دسته: انرژی
۰

استفاده از فناوری بلاک چین برای کنترل فرایند تولید و فروش نفت خام، می‌تواند هزینه‌های تولید و سرعت عمل هر شرکت نفتی را متحول نماید و انرژی و نیروی کار را در بخش‌های دیگر متمرکز کند. از این رو عربستان قصد دارد در شرکت آرامکو از این فناوری استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از برگزاری سمینار فناوری بلاک‌ چین در ریاض، مشخص شد که مدیران آرامکو رویای به‌کارگیری این فناوری در صنعت نفت را در سر می‌پرورانند.

براساس برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان که شاهزاده بن‌سلمان درصدد تحقق آن است، اقتصاد این کشور از تک محصولی بودن فاصله خواهد گرفت. در حال حاضر نفت بخش عمده صادرات، تولید ناخالص داخلی و درآمد دولت این کشور را به خود اختصاص داده است.

اما در صورت تحقق این برنامه بلندپروازانه نیز در سال ۲۰۳۰ سهم نفت از تولید ناخالص داخلی این کشور دست کم ۴۰ درصد خواهد بود و همچنان نقشی اساسی در تحولات این کشور بازی خواهد کرد.

اشتیاق بالای عربستان مشتاق در  به کاری گیری فناوری بلاک چین

Nick Spanos، یکی از پیشگامان تکنولوژی بلاک‌ چین که در نشست عربستان سخنرانی کرد درباره این طرح بلندپروازانه گفت: «اشتیاق و شور زیادی در مقامات سعودی برای بهره‌گیری از بلاک‌ چین در صنعت نفت وجود دارد اما اجرای این طرح به این سادگی‌ها نخواهد بود.»

عربستان پیش از این نیز به صورت محدود از فناوری بلاک چین در بخش‌های دیگر اقتصادی بهره برده است. به طور خاص در زمینه اتوماسیون اداری دولت سعودی در حال حاضر از فناری بلاک چین بهره برده می برد.

کاربردهای فناوری بلاک چین در صنعت نفت

براساس اعلام پیشگامان فناوری بلاک چین، این فناوری نقشی کلیدی در پیشبرد اتوماسیون دارد و می‌تواند در صنعت نفت، هر بشکه را از تولید در چاه تا پرداخت پول توسط مشتری ردیابی و مدیریت کند. این فناوری، می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء و پیشرفت صنعت نفت و گاز بازی کند و در حوزه کاهش هزینه‌های تولید هم کلید اصلی را در دست دارد.

اما باتوجه به‌اینکه صنعت نفت و گاز یکی از مقاوم‌ترین صنایع در مقابل نوآوری‌ ها و فناوری های روز محسوب می‌شود، پیشرفت در این حوزه بسیار کند اتفاق می‌افتد. این موضوع حتی در نفت شیل آمریکا نیز به چشم می‌خورد؛ به طوریکه با وجود تمام منافعی که وجود دارد، فناوری بلاک چین در آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون پیشرفت چشمگیری در صنعت نفت و گاز نداشته است.

فاصله زیاد آرامکو با بهره گیری از فناوری بلاک چین

از این رو کارشناسان معتقدند تصمیم آرامکو برای پیاده‌سازی گسترده فناوری بلاک چین، فاصله زیادی تا اجرایی شدن دارد. براساس نظر Spanos، به‌کارگیری بلاک‌ چین در ابعاد وسیع، نیازمند آموزش‌های پیشرفته به کارکنان و پیاده‌سازی فناوری های زیرساختی‌ مرتبط با آن است، که در ارامکو وجود ندارد و طرحی که هدف‌گذاری کوتاه‌مدت در این زمینه داشته باشد، تقریبا غیرقابل اجرا خواهد بود.

آرامکو طی سال‌های اخیر پروژه‌های فناوری مختلفی را طراحی و برخی را اجرا نموده است که از آن جمله راه‌اندازی سریع‌ترین سوپر کامپیوتر خاورمیانه در این شرکت است. استفاده از فناوری بلاک‌ چین برای کنترل فرایند تولید و فروش نفت خام، می‌تواند هزینه‌های تولید و سرعت عمل هر شرکت نفتی را متحول نماید و انرژی و نیروی کار را در بخش‌های دیگر متمرکز کند. حال باید دید در آینده آرامکو در زمینه به کار گیری این فناوری چه میزان موفق خواهد بود.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.