۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۵۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲ دسته: انرژی
۰

غلامرضا شرفی نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به اینکه امکان بازگشت کارت سوخت وجود دارد گفت: حتی اگر مزیت هایی از جمله کاهش مصرف سوخت و کاهش قاچاق نیز وجود نداشت، باز هم نیازی به حذف کارت سوخت نبود چون سامانه ای بروز برای دستیابی به اطلاعات مصرف بود.

غلامرضا شرفی، نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد  توضیحاتی در خصوص پالایشگاه و پتروشیمی های کشور ارائه داد و در مورد آخرین وضعیت کارت سوخت و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به نکاتی اشاره کرد.

غلامرضا شرفی در خصوص اولویت هایی که بایستی در مسئله انرژی دیده شود، گفت: تولید حداکثری در کنار دیدگاه صیانتی نسبت به منابع انرژی باید در اولویت قرار بگیرد. توجه به تحقیقات بالادستی و سرمایه گذاری، تحقیق و کشف میادین نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما باید پالایشگاه های جدید و بروز تاسیس کنیم که حداکثر مشتقات را از نفت و میعانات نفتی بگیرد. امروزه پالایشگاه های پیشرفته ۲۰ تا ۳۰ محصول را از نفت استحصال می کنند در حالی که پالایشگاه های ما ۱۲ مشتق از نفت می گیرند.

این نماینده مجلس گفت: سرمایه گذار و تولید کننده می تواند منشا اتفاقات مثبت و خوبی بشود، اگر از فکر و اندیشه درستی هم برخوردار باشد. در غیر این صورت ما دچار خسارت می شویم. برای مثال عرض می کنم که ما اگر کارخانه ای داریم که الان هم به همان میزان ۵۰ سال پیش خود و با همان کیفیت سابق، تولید انجام می دهد، حتی اگر خللی در فروش محصولاتش ایجاد نشده باشد، نباید خوشحال باشد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع به تعداد افزایش جمعیت، تنوع و نیاز، از بازار عقب است و در حالی که می توانسته است هم کیفیت و هم کمیت محصول خود را افزایش دهد، این کار را نکرده و ورشکست شده است و خود نمی داند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد عدم پیشرفت پتروشیمی های کشور در جهت تولیدات با ارزش افزوده بالاتر گفت: وقتی سرمایه گذاران ما در صنایعی مثل پتروشیمی، یک تفکر عمیق به آینده نداشته باشند، همچنان در سودآوری گذشته محدود خودشان سیر می کنند. در صورتی که ما نیاز به افرادی داریم که آنچه را در آینده به آن نیاز داریم پیدا کرده و برایش برنامه ریزی کنند.

وی افزود: در این خصوص باید به افرادی اجازه فعالیت دهیم که تولید و سرمایه گذاری آن ها متناسب با نیاز ۴۰ تا ۵۰ سال آینده کشور باشد. برای مثال نباید همچنان به دنبال تولید پروپیلن از متانول با همان شکل قدیمی خودش باشیم و باید به تولیدات با ارزش افزوده بالاتر و مدرن بیاندیشیم.

شرفی در خصوص اهرم قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها در جهت هدایت آن ها به سمت تولیدات با ارزش افزوده بالاتر گفت: ابزار قیمت یک ابزار موثر است که بحثی در آن نیست اما نباید از آن طوری استفاده کرد که قیمت تمام شده را بالا ببرد. به این معنا که قیمت گذاری همیشه بایستی به صورت یک هشدار برای تولید کننده باشد نه اینکه موجب کاهش تولید گردد.

وی افزود: امروز اگر می توانیم حتی با کمک های دولتی به تکنولوژی ها بروز دستیابی پیدا کنیم، باید این کار را انجام دهیم. امروز اگر می توانیم بالای ۲۰ مشتق را در پالایشگاه ها از نفت خام داشته باشیم، چرا باید روی ۱۲ مشتق و فرآورده نفتی کار کنیم.

عضو کمیسیون انرژی در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: امروز با توجه به سرمایه گذاری بسیار خوبی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال انجام شدن است، در بسیاری از فرآورده های نفتی به خودکفایی و حتی صادرات به منطقه و جهان دست پیدا می کنیم. برای مثال می توانیم بنزین را با کیفیت بسیار بالایی در آن تولید کنیم که به طور کلی میتوان از این پالایشگاه به عنوان پیشرو اقتصادی نام برد.

شرفی در ادامه در مورد دلیل حذف کارت سوخت گفت: کارت سوخت سامانه ای برای دستیبابی به اطلاعات بروز در مصرف سوخت بود که بعد از این همه سرمایه گذاری و زیرساخت حالا می خواهد برچیده شود. حتی اگر مزیت هایی از جمله کاهش مصرف سوخت و کاهش قاچاق نیز وجود نداشت، باز هم نیازی به حذف کارت سوخت نبود.

این نماینده مجلس در مورد امکان بازگشت کارت سوخت و جلوگیری از حذف آن گفت: طبق روند کنونی، بنا بر حذف کارت سوخت است ولی شاید در آینده با نظرات کارشناسی و بررسی نتایج حذف آن، امکان بازگشتش وجود داشته باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.