۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۲۱۰ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ دسته: حمل و نقل کارشناس: محمد غیاثی
۰

در بهمن ماه ۱۳۹۶، کیفیت ۵۰۰ تن ریل تولیدی ذوب آهن از سوی یک شرکت بازرس معتبر داخلی مورد تایید قرار گرفت؛ اما به دلیل پایان همکاری شرکت فرانسوی BV با راه آهن به عنوان بازرس، امکان تحویل ریل ذوب آهن به راه آهن وجود نداشت. لازم است شرکت راه آهن این مشکل را بر طرف کرده و زمینه استفاده از ریل ملی را در سال حمایت از کالای ایرانی فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اصلی ترین پیش نیازهای پیشرفت اقتصادی کشور، توسعه زیرساخت های اقتصادی از جمله حمل و نقل کالا است.

در این میان، حمل و نقل ریلی با توجه به مزایایی از جمله ایمنی بالاتر، مصرف سوخت کمتر، آلودگی کمتر محیط زیست و ظرفیت بالاتر حمل کالا و مسافر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با وجود گذشت حدود یک قرن از احداث راه آهن سراسری در کشور و خودکفایی در مراحل توسعه زیرساخت مانند پل و تونل و همه اجزای خطوط ریلی، تامین ریل به عنوان اصلی ترین جزء توسعه زیرساخت ریلی در حال حاضر، کاملا به واردات وابسته است.

قرارداد ذوب آهن و راه آهن برای تولید ریل ملی

مهر ماه سال ۹۵ قرارداد تولید ریل بین ذوب آهن اصفهان و راه آهن جمهوری اسلامی امضا شد. در این قرارداد مقرر شد بازرسانی از طرف راه آهن بر فرآیند راه اندازی و تولید ریل نظارت کنند و تحویل ریل پس از تایید نهایی کیفیت از طرف این بازرسان صورت گیرد.

در همین راستا یک شرکت فرانسوی به نام BureauVeritas (BV) عهده دار این مسئولیت شد. بر اساس این قرارداد، ذوب آهن متعد شد ۴۰ هزار تن ریل U33 را تا پایان سال ۹۵ به راه آهن تحویل دهد؛ اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

اختلاف بر سر کیفیت ریل تولیدی ذوب آهن

مهم ترین مانع اجرای این قرارداد، اختلاف بر سر کیفیت ریل تولیدی ذوب آهن بوده است. شرکت ذوب آهن ۵۰۰ تن ریل تولید کرده است اما مسئولین راه آهن از عدم تایید کیفیت ریل تولیدی ذوب آهن توسط شرکت بازرس راه آهن خبر دادند.

دی ماه سال گذشته امراللهی معاون مدیر پروژه دوخطه ‌سازی و قطارهای حومه‌ای راه‌ آهن گفت: به تازگی ذوب‌ آهن اعلام کرده است که بخشی از ریل تولیدی این شرکت از لحاظ فنی نهایی شده است؛ اما از نظر شرکت بازرس ما، باز هم بخشی از تست‌های انجام شده ناموفق بوده و اعلام شده است کماکان نیاز به تغییراتی در رابطه با پروسه تولید وجود دارد.[۱]

اما بهمن سال ۹۶ ذوب آهن با ارسال نمونه ‌هایی برای یک شرکت بازرس معتبر داخلی، توانست از خدمت ‌دهی ریل تولید شده و مطابقت با استانداردهای مورد نظر اطمینان حاصل نموده و گزارش تست‌ها را برای شرکت راه‌ آهن ارسال کند؛ اما همکاری شرکت BV با راه ‌آهن به پایان رسیده بود و بازرسان این شرکت، کارخانه ذوب‌آهن را چند روز پیش ‌از این اتفاق ترک کرده بودند.[۲]

در این راستا مهندس شیرین پرور مدیر کیفیت ذوب آهن اصفهان بهمن ماه از موفقیت ریل این شرکت در آزمون های مختلف خبر داد و گفت: نتایج این آزمون ها نشان دهنده انطباق شرایط ریل این شرکت با استاندارد است.

وی با اشاره به انجام دو مرحله آزمون های کیفی بر روی ریل ذوب آهن تصریح کرد: در ایام پایانی سال گذشته آزمونهای مذکور انجام شد که نتایج کاملاً منطبق بر استاندارد بود. مجدداً با نظارت شرکت بازرسی (شخص ثالث مدنظر راه آهن جمهوری اسلامی) جهت آزمون های کیفی نمونه برداری صورت گرفت و به شرکت آزمونه فولاد ارسال گردید. این آزمون ها نشان داد ریل ذوب آهن اصفهان کیفیت بیشتری نسبت به ریل های خارجی دارد و در برخی شاخص ها از استاندارد های اروپایی نیز فراتر است.

مدیر کیفیت ذوب آهن اصفهان از تولید بیش از ۵۰۰ تن ریل U33 در این شرکت خبر داد و گفت: این ریل که آماده تحویل به راه آهن جمهوری اسلامی است، آزمون های UT ، ادی کارنت، راستایی و تخت بودن را گذرانده است و در واقع، این محصول که مطابق با آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است، کاملاً منطبق بر استاندارد اروپایی EN13674 است.[۳]

لزوم حمایت راه آهن از ریل تولیدی ذوب آهن

با توجه به تولید ریل در ذوب آهن و تایید استاندارد ریل تولیدی این کارخانه توسط شرکت بازرس داخلی، لازم است راه آهن در سال حمایت از کالای ایرانی به جای واردات ریل از ریل تولیدی ذوب آهن استفاده کند.

همچنین با توجه به عدم حضور بازرسان شرکت BV در کارخانه ذوب آهن، ضروری است مسئولین راه آهن این مشکل را برطرف نمایند تا امکان سنجش کیفیت و استفاده از ریل تولیدی ذوب آهن از سوی راه آهن فراهم شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۱۰۱۸۰۰۰۵۱۵

[۲] عیارآنلاین کد خبر: ۲۷۲۸۰۰

[۳] پایگاه خبری ذوب آهن کد خبر: ۲۳۶۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.