۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۷۲۷ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ دسته: انرژی
۰

گزارش های مالی شرکت های بزرگ نفتی همچون استات اویل، بی پی، شل، توتال، شورون و اکسون نشان می دهد که درآمد این شرکت ها، به لطف افزایش قیمت نفت و افزایش میزان تولید، با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. در حال حاضر درآمد این شرکت ها به سطح زمان ۱۰۰ دلاری بودن هربشکه نفت در نیمه اول سال ۲۰۱۴ رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر شرکت‌های بزرگ نفتی همان درآمدی را کسب می‌کنند که در اواسط سال ۲۰۱۴ و وقتی قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار بود به‌دست می‌آوردند.

غول‌های نفتی همانند سال گذشته و در هنگام شروع محاسبه سودهای روبه رشد و جریان نقدینگی، از مزایای افزایش قیمت نفت و کاهش هزینه‌های آن بهره می‌برند. در حال حاضر درآمد ابرشرکت‌ها معادل زمانیست که قیمت هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار بود و هنوز رکود عظیم نفتی اتفاق نیفتاده بود.

افزایش درآمد قابل توجه استات اویل در سه ماه اول ۲۰۱۸

در نخستین گزارش مالی شرکت نفتی استات اویل نروژ، درآمد سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ (درست قبل از کاهش قیمت نفت) به بیشترین مقدار خود رسیده است. استات اویل عمده درآمد خود را در این گزارش به افزایش قیمت نفت و افزایش حجم تولیدات نسبت داده است. همچنین این شرکت نروژی جریان نقدینگی را کمتر کرده است؛ معیاری که تحلیلگران صنعت نفت با دقت زیاد پیگیر آن هستند.

مدیر ارشد استات اویل در این خصوص گفته است: «در صنعت نفت، فشار زیادی برای تداوم پیوسته در حرکت روبه جلو و کاهش هزینه‌ها وجود دارد. استات اویل نیز همین مسیر را پیش خواهد برد.»

این شرکت گزارش داد که در سه ماهه اول سال، بعد از پرداخت مالیات حدود ۱.۵ میلیارد دلاری، درآمد این شرکت ۳۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل، افزایش داشته است. این افزایش به دلیل بالارفتن قیمت نفت و گاز و همچنین بالارفتن حجم تولید این ۲ ماده بوده است. تولید این شرکت، به لطف افزایش تولید شیل آمریکا به ۲.۱۸ میلیون بشکه در روز نسبت به ۲.۱۴۶ میلیون بشکه در روز برای مدت مشابه سال ۲۰۱۷ رسیده است. جریان نقدینگی قبل از پرداخت مالیات در سه ماهه گذشته به ۷.۱ میلیارد دلار رسید. این عدد در سال ۲۰۱۷، ۵.۹ میلیارد دلار بود.

شرکت های بزرگ نفتی در مسیر سوددهی

استات اویل در ماه فوریه (اسفند ۹۶) پیشنهاد افزایش ۴.۵ درصدی سود سهام را مطرح کرد. این شرکت و دیگر شرکت های بزرگ نفتی همچون BP و Shell با افزایش ارزش سهام و افزایش سود قابل توجه به کار خود ادامه می دهند.

علاوه بر غول نروژی و شل، شرکت توتال فرانسه نیز تولیدات خود را در سه ماهه نخست پنج درصد بالا برد و به یک رکورد نسبت به سال ۲۰۱۷ رسید. یکی دیگر از غول‌های نفتی اروپا یعنی BP نیز قرار است گزارش سه ماهه نخست خود را اول ماه می (۱۱ اردیبهشت) ارائه داده است. ۲ شرکت بزرگ نفتی آمریکا یعنی اکسون و شورون نیز ۲۷ آوریل (جمعه ۷ اردیبهشت) گزارش خود را ارائه کردند.

شرکت‌های بزرگ نفتی با افزایش قیمت نفت مواجه شده‌اند و بیشتر آن ها خطوط پایین و جریا‌ن‌ نقدینگی را کاهش می‌دهند. به‌جز Exxon ، بیشتر این شرکت‌ها نظم دقیق و اصول سرمایه‌گذاری خود را حفظ می‌کنند. Exxon با هدف افزایش ۲ برابری درآمد و نقدینگی تا سال ۲۰۲۵ با سرمایه‌گذاری و رشد تهاجمی پیش می‌رود.

اکنون که سود حاصل از نفت به سود سال ۲۰۱۴ رسیده است، شرکت‌های بزرگ نفتی به یک مشکل جدید مواجه‌اند و آن سرمایه‌گذاری در سطح جهانی است. چیزی که مدیر شرکت شل آن را با عنوان «اوج نفت» و «انتقال انرژی» روایت می‌کند.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.