۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۴۴۴ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یک مقام آگاه در وزارت خارجه گفت: مشکل اصلی در عدم اجرایی شدن پیمان های پولی دوجانبه ایران با کشورهای هدف تجاری، عدم موافقت بانک مرکزی با تسویه بهای نفت از طریق ارزهای ملی و بدون استفاده از دلار است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از راهکارهای ایران برای بی اثر کردن تحریم های دلاری آمریکا، استفاده از پیمان های پولی دوجانبه است. این پیمان ها امکان برقراری تجارت با استفاده از ارزهای ملی را فراهم می کند و بخش زیادی از تقاضای ارز در بازار داخلی را نیز به این ترتیب پوشش می دهد.

با وجود اثرگذاری تحریم های دلاری آمریکا در طول سال های اخیر، روند اجرایی شدن پیمان های پولی دوجانبه ایران با کشورهای هدف تجاری، از جمله ترکیه، پاکستان، روسیه و حتی کشورهایی همچون چین و هند، با کندی به پیش رفته است؛ به طوریکه در حال حاضر سهم بسیار ناچیزی از تجارت ایران با استفاده از این پیمان ها انجام می گیرد.

مشکل اصلی در عدم اجرایی شدن پیمان های پولی «بانک مرکزی» است

در این راستا یک مقام آگاه وزارت خارجه در گفتگو با مسیر اقتصاد مشکل اصلی در به نتیجه رسیدن و اجرایی شدن پیمان های پولی ایران با کشورهای طرف تجاری را عدم اراده و خواست بانک مرکزی عنوان کرد.

این مقام وزارت خارجه گفت: «مشکل به نتیجه نرسیدن پیمان های پولی، طرف های ایرانی هستند و هیچ مشکلی از منظر سیاسی در این زمینه وجود ندارد که وزارت خارجه بتواند با رفع آن به تسریع در رسیدن به توافق کمک نماید.»

وی افزود «بخش عمده صادرات ایران را نفت و گاز و میعانات گازی تشکیل می دهد. بنابراین در عمل باید ایران برای استفاده از پول های ملی در تجارت و به طور خاص بانک مرکزی ایران بپذیرد که به جای بهای نفت صادراتی، از کشورهای هدف ریال دریافت نماید و واردکنندگان ایرانی نیز بدون نیاز به دلار به واردات کالا از این کشورها بپردازند.»

بنابراین پیشنیاز انعقاد پیمان پولی ایران با کشورهایی همچون چین، ترکیه، هند، کره جنوبی، ژاپن و حتی روسیه این مسئله است که بانک مرکزی ایران بپذیرد که در ازای صادرات نفت دلار دریافت نکند.

به گفته این مقام آگاه «عدم موافقت بانک مرکزی به تسویه بهای نفت با پول های ملی، دلیل اصلی اجرایی نشدن پیمان های پولی دوجانبه ایران است. درحالیکه درصورت موافقت با این مهم، مدت ها قبل پیمان پولی ایران با کشوری همچون چین اجرایی شده بود.»



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.