۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۳۶۶ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت پاکستان قصد دارد با اعطای یارانه های مختلف صادراتی به بازرگانان گندم، رکورد صادرات این محصول را بهبود بخشد. دولت پاکستان امیدوار است تا پایان سال زراعی، میزان صادرات گندم به ۱.۴ میلیون تن برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت پاکستان با برنامه ریزی ویژه برای افزایش تولید و صادرات گندم، رکورد صادرات این محصول با ارزش غذایی را تا ماه ژوئن امسال نسبت به سال های گذشته خواهد شکست.

بنابر آمارهای رسمی و اعلام شده از سوی دولت این کشور، صادرات گندم پاکستان در ماه مارس(فروردین) و آوریل(اردیبهشت) به میزان ۲۴۱ و ۳۰۰ هزار تن بوده است که حدود ۴۷ میلیون دلار ارزآوری برای این کشور به همراه داشته است.

صادرات گندم مازاد بر نیاز پاکستان با حمایت دولت این کشور

دولت پاکستان در دسامبر ۲۰۱۷ به منظور فروش و جایگزینی گندم موجود در انبارهای خود، اقدام به صدور مجوز جهت افزایش  ۲ میلیون تنی صادرات گندم تا ماه ژوئن کرد. صادرات گندم پاکستان طی ماه های شهریور تا بهمن  ۶۵ هزار تن و به ارزش ۱۲.۵ میلیون دلار بود که طبق اعلام دولت این کشور صادرات این محصول استراتژیک تا پیش از ماه ژوئن(تیرماه) به ۱.۴ میلیون تن خواهد رسید.

رشد صادرات گندم در پاکستان در شرایطی اتفاق افتاده است که زمین های تحت کشت این محصول در سال جاری با ۲.۶ درصد کاهش به ۸ میلیون هکتار رسیده است. همچنین بر اساس اطلاعات اقتصادی منتشر شده توسط دولت پاکستان، میزان تولید گندم در سال ۲۰۱۷ برای این کشور حدود ۲۵ میلیون تن بود که این میزان تولید در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

یارانه های صادراتی و مدیریت مناسب نرخ ارز دلایل اصلی افزایش صادرات گندم

گندم های پاکستانی معمولا به قیمت ۱۸۵ تا ۲۰۰ دلار به ازای هرتن به کشورهای بنگلادش، اندونزی، ویتنام، دبی، عمان صادر می شود.

عوامل اصلی و مهم در افزایش صادرات گندم توسط تولیدکنندگان پاکستانی در ماه های اخیر، وجود یارانه های حمایتی از جانب دولت این کشور جهت فروش گندم به سایر کشورها، شرایط فعلی قیمت این محصول در بازارهای جهانی و مدیریت مناسب نرخ ارز در بازار داخلی پاکستان عنوان شده است.

کاهش ارزش روپیه پاکستان در مقابل دلار آمریکا، موجب تقویت رقابت پذیری گندم پاکستان در بازارهای خارجی می شود و تاثیر به سزایی برصادرات گندم در ماه های اخیر داشته است.

پرداخت ۱۲۰ و ۱۶۹ دلار یارانه صادراتی توسط دولت پاکستان به ازای هر تن صادرات

گفتنی است قیمت بازارهای داخلی گندم در پاکستان برخلاف قیمت این محصول در بازارهای جهانی با افزایش جدی روبرو بوده است. با اینحال این افزایش قیمت توسط دولت از طریق اعطای یارانه های صادراتی مدیریت شده است.

علاوه بر این دولت پاکستان برای افزایش میزان صادرات گندم، برای هرتن صادرات، یارانه ای به میزان ۱۲۰ دلار برای حمل ونقل زمینی و ۱۶۹ دلار برای صادرات از طریق راه های دریایی پرداخت می کند.

سایر برنامه های حمایتی دولت پاکستان از تولید و صادرات گندم

بنابر اعلام مدیر ذخایر گندم پاکستان در حال حاضر حدود ۶ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز بازار داخلی در سیلوهای این کشور موجود است که می تواند جهت صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین اعلام کرده است: صادرات زمینی گندم در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت های جهانی غیرممکن به نظر می رسد و بایستی دولت به منظور افزایش صادرات گندم به افغانستان حمایت صادراتی این محصول را به ۱۵۹ دلار به ازای هرتن افزایش دهد.

دولت پاکستان به منظور تولید و توزیع بهتر گندم قصد دارد سیلوهای ذخیره‌ی بیشتری بسازد تا پشتیبانی از بازارهای صادراتی را بهبود بخشد.

منبع: blackseagrain



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.