۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۳۳۵ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی چین و نیجریه جهت کاهش وابستگی به دلار و تسهیل و تسریع معاملات میان خود، اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه به ارزش ۱۵ میلیارد یوآن چین و ۷۲۰ میلیارد نایرای نیجریه نمودند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی چین و نیجریه جهت توسعه روابط تجاری دوجانبه و کاهش استفاده از دلار، پیمان پولی دوجانبه ای به ارزشی معادل ۲.۴ میلیارد دلار امضا نمودند.

طبق اطلاعیه بانک مرکزی چین، این پیمان پولی توسط یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین و گودوین امفایل، همتای نیجریه اش به مدت ۳ سال به امضاء رسیده است. ارزش این پیمان پولی دوجانبه ۱۵ میلیارد یوآن چین و معادل ۷۲۰ میلیارد نایرا نیجریه عنوان شده است.

بانک مرکزی نیجریه نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است این توافق که بیش از دو سال است در حال طراحی و بررسی بوده است، به طور متقابل نقدینگی لازم با ارز های ملی دو کشور را برای کسب و کار و تجارت دوجانبه فراهم خواهد کرد. بدین ترتیب سرعت، سهولت و حجم معاملات میان دو کشور افزایش خواهد یافت.

پیمان پولی دوجانبه چین و نیجریه با نرخ ارز رسمی بانک مرکزی نیجریه برای نایرا که در حدود ۳۰۵ نایرا به ازای دلار است، محاسبه خواهد شد؛ چراکه نیجریه یک نرخ مربوط به بازار نافکس نیز دارد که درآن به نایرا اجازه تضعیف در مقابل دلار داده شده است.

استفاده از ارزهای ملی در قالب پیمان پولی دوجانبه به شرکت های نیجریه ای این امکان را می دهد که واردات قطعات یدکی خودرو از چین را به وسیله یوآن چین و از طریق بانک های محلی انجام دهند و از مشکلات ناشی از فراهم کردن سایر ارزها و تبدیلات ناشی از آن رهایی یابند.

چین دومین شریک تجاری نیجریه بعد از آمریکاست که حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۷ به میزان ۹.۲ میلیارد دلار بوده است.

نیجریه بعد از سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ با کمبود شدید درآمدهای دلاری مواجه شد که اقتصاد این کشور را با مشکلات اساسی مواجه کرد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.