۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۱۷۶ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ دسته: انرژی
۰

لیبی کشوری است که در طول سال های اخیر، به طور با ثباتی تولید نفت خود را افزایش داده است. اما شروع جنگ قدرت در این کشور و در نتیجه کاهش ظرفیت تولید، می تواند به افزایش سریع قیمت نفت تا مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آینده لیبی، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت در شمال آفریقا در معرض تهدید است. رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند ژنرال Khalifa Haftar، فرمانده ارتش لیبی، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نیروی نظامی این کشور، سکته کرده‌است. این مساله باعث افزایش بی‌ثباتی داخلی می‌شود و می‌تواند باعث شروع جنگ‌های جدید در شرق لیبی بر سر قدرت شود.

اثرات اجتناب ناپذیر تحولات لیبی در قیمت نفت

ابتکارات سیاسی چند کشور عربی، سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا بدون حضور قدرتمند ارتش ملی لیبی در تحولات میدانی این کشور محکوم به شکست است. حذف احتمالی ژنرال Haftar از توازن قدرت ظریف و شکننده‌ای که در لیبی ایجاد شده می کاهد و همچنین موجب تضعیف عملیات‌های نظامی ضد داعش و ضد القاعده در لیبی خواهد شد. نخستین نشانه‌ها پس از خبر تکان دهنده سکته مغزی Haftar در حال ظهور است. Abdelrazak Al Nadhuri رئیس ستاد مشترک ارتش لیبی روز چهارشنبه توانست از یک عملیات تروریستی جان سالم بدر ببرد.

حذف حفتر، نه تنها موجب ناآرامی در پایگاه و ارتش لیبی می‌شود بلکه شرق لیبی را هم بی‌ثبات خواهد کرد؛ زیرا هیچ جانشین یا فرمانده‌ای بجای او منصوب نشده است و این احتمال وجود دارد که بین سه جانشین احتمالی او بر سر قدرت، نزاع و تنش نیز ایجاد شود.

اوضاع لیبی برای اوپک اهمیت زیادی دارد زیرا پیش بینی گروه‌های نفتی عمدتا بر پایه ثبات کشوری است که توسط ارتش لیبی کنترل می‌شود. ارتش حفتر در حال حاضر اصلی‌ترین کارگزار نفت و گاز در لیبی است. ارتش لیبی و متحدانش نه تنها تولید نفت و گاز، بلکه ظرفیت صادرات کشور را نیز کنترل می‌کنند؛ زیرا چهار بندر اصلی این کشور را در اختیار دارند. ارتش ملی لیبی در سایه برقراری ثبات توانسته تولید نفت این کشور را از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه افزایش دهد.

کاهش ظرفیت تولید نفت لیبی درپی به راه افتادن جنگ قدرت

به راه افتادن جنگ قدرت منجر به کاهش مجدد ظرفیت تولید و صادرات نفت لیبی خواهد شد. بر اساس خوش بینانه‌ترین سناریوها، بازگشت بی‌ثباتی به مناطق نفتی، حداقل حدود ۲۰۰ هزار بشکه از نفت لیبی را از بازار حذف خواهد کرد؛ اتفاقی که قیمت نفت را با شیب تندی افزایش خواهد داد.

بعضی تولیدکنندگان اوپک با لبخند به چنین سناریویی نگاه می‌کنند. اما اگر این تخمین درست باشد و قیمت نفت با رشد سریعی مواجه شود، ممکن است باعث سقوط شدید قیمت در پی آن شود. اتفاقی که چند سال قبل نیز شاهدش بودیم.

افزایش بی‌ثباتی در لیبی یک هشدار برای منطقه است زیرا احتمال انحطاط و فروپاشی مجدد ساختارهای حاکم بر این کشور وجود دارد. برای بازار نفت نیز، عدم قطعیت ژئوپولیتیک به همراه فسخ معاهده هسته‌ای ایران در ماه آینده، مطمئنا باعث افزایش قیمت خواهد شد.

اما در بلند مدت این افزایش قیمت نه تنها باعث افزایش تولید شیل آمریکا می‌شود، بلکه تولید غیراوپک را نیز افزایش خواهد داد. این درحالیست که عربستان از افزایش قیمت نفت به صد دلار برای حمایت از عرضه سهام آرامکو استقبال خواهد کرد.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.