۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۸۴۳ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ دسته: تولید کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

افزایش درآمدهای گمرکی، کاهش میزان قاچاق و تسهیل در روند تجارت خارجی از دستاوردهای اصلی اجرایی شدن سامانه جامع هوشمند گمرکی بوده است. تبدیل شدن این سامانه به یک پروژه ملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از الزاماتی است که وزارت اقتصاد آن را دنبال می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی اعلام کرده است سامانه جامع گمرکی با هدف مبارزه فراگیر و پایدار با پدیده قاچاق کالا به یک پروژه ملی تبدیل می شود تا منویات رهبر معظم انقلاب در مبارزه جدی و اصولی با قاچاق عملیاتی شود.[۱]

وزیر اقتصاد اجرایی شدن سامانه جامع گمرکی را در کاهش میزان قاچاق و افزایش کشفیات آن بسیار اثرگذار دانست و عنوان کرد: خوشبختانه رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود به درستی از مبارزه جدی با قاچاق صحبت کردند؛ اشاره ایشان به موضوع سامانه جامع هوشمند گمرکی برای مجموعه وزارت اقتصاد روحیه بخش بود.

مزایای اجرایی شدن سامانه جامع گمرکی

پنجره واحد تجارت فرامرزی، که با نام سامانه جامع گمرکی شناخته می شود، پانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۳ رونمایی شد.

به گفته مسئولین این طرح این سامانه در راستای «مبارزه با قاچاق»، «فسادزدایی از ساختار گمرک»، «بهبود فضای کسب و کار از طریق کاهش فرآیندهای بروکراتیک»، «تسهیل امکان تجارت از طریق افزایش سرعت انجام امور تجاری» و «بهبود استانداردهای داخلی از طریق همسان سازی قواعد گمرکی با دیگر کشورهای جهان» راه اندازی شده است.

۳ تأثیر مهم سامانه جامع گمرکی بر اقتصاد کشور

اجرایی شدن این طرح در ابتدا با مقاومت هایی از سوی برخی دستگاه ها مواجه شد. اما در ادامه و با موفقیت آن در طول اجرا، دستاوردهای آن برای اقتصاد کشور نمایان شد. افزایش درآمدهای گمرکی، افزایش میزان کشفیات قاچاق، کاهش آمار قاچاق کالا و تسهیل در فرآیندهای تجارت رسمی کشور از جمله دستاوردهای قابل توجه اجرایی شدن این سامانه در طول سال های اخیر بوده است.

۲ برابر شدن درآمدهای گمرکی کشور دستاورد بزرگ پنجره واحد تجارت

از طرف دیگر پروژه سامانه جامع گمرکی توسط نیروهای جوان، کاردان، متخصص و با دانش داخلی طراحی شده است. این گروه جوان که همگی دانش آموخته دانشگاه تهران بودند، با رقمی کمتر از ۱۰ درصد قیمت برآورد شده توسط متخصصان خارجی، سامانه را طراحی و اجرایی کردند.

مبارزه هوشمندانه با قاچاق؛ دستاورد مهم سامانه جامع گمرکی

در مسیر حمایت از کالای ایرانی، که به عنوان شعار سال انتخاب شده است، نخستین و شاید مهمترین اقدام برخورد جدی با پدیده قاچاق است؛ در این راستا لازم است با دو رویکرد مبارزه با قاچاق کالا در دستور کار قرار بگیرد: رویکرد اول تسهیل روندهای تجارت رسمی به منظور کاهش انگیزه قاچاق کالاست و رویکرد دوم افزایش احتمال کشف محصولات قاچاق است.

طراحی سامانه‌های جامع اطلاعاتی در گمرک برای رفع ۸ مانع تجارت

از هر دو نظر اجرایی شدن سامانه جامع گمرکی توانسته است به کاهش میزان قاچاق و افزایش کشفیات آن کمک بسزایی نماید.

تبدیل شدن سامانه جامع گمرکی به یک پروژه ملی اقدامی قابل تحسین

بنابراین در سال حمایت از کالای ایرانی، تبدیل شدن سامانه جامع گمرکی به یک پروژه ملی، می تواند از طریق افزایش سرعت تکمیل سامانه های آن، اثرگذاری آن را در مبارزه با قاچاق کالا، در زمان حاضر و در طول سالیان آینده تسریع نماید.

تجهیز بیشتر سامانه جامع گمرکی از نظر ساختاری و فنی، همکاری بیشتر نهادها و دستگاه های متولی در عرصه تجارت خارجی، تجهیز بیشتر گمرکات به دستگاه های ایکس ری، افزایش شفافیت و کاهش مراجعه حضوری بازرگانان و تبادل سریعتر اطلاعات با دستگاه های نظارتی از جمله گام های توسعه ای این سامانه محسوب می شود که انتظار می رود تبدیل شدن آن به یک پروژه ملی روند پیشرفت آن ها را تسریع نماید.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایرنا کد خبر ۸۲۸۷۵۲۸۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.