۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۵۳۶ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ دسته: انرژی
۰

جمهوری آذربایجان قصد دارد در راستای افزایش بهره وری، پالایشگاه دولتی خود را بروزرسانی نماید. این اقدام علاوه بر افزایش ظرفیت و عمر مفید پالایشگاه، سهم محصولات سبک نفتی تولیدی از جمله بنزین و دیزل را به حدود ۸۷ درصد می‌رساند و این کشور را به یک صادرکننده بنزین یورو ۵ تبدیل می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت دولتی سوکار (SOCAR) آذربایجان قصد دارد پس از اتمام به روزرسانی پالایشگاه نفت باکو به نام حیدر علی اف، بنزین یورو ۵ صادر کند. نماینده این شرکت گفته است که حجم بنزین تولیدی، ۲.۲ میلیون تن، معادل ۳ میلیارد لیتر در سال خواهد بود.

به طور کلی، پس از اتمام به روزرسانی، تولید سوخت دیزل به ۲.۹ میلیون تن در سال خواهد رسید که معادل ۳۹ درصد از کل ظرفیت کارخانه است؛ و تولید بنزین نیز به ۲.۲ میلیون تن در سال که معادل ۲۹ درصد از ظرفیت تولید پالایشگاه است خواهد رسید. تولید مواد خام برای خوراک واحد “آذرکیمیا” ۶ درصد کل ظرفیت، قیر و کک پنج درصد و تولید گاز مایع (LPG) – یک درصد دیگر خواهد بود.

از این رو در یک تقسیم بندی کلی محصولات سبک نفتی، ۸۷ درصد از تولیدات این پالایشگاه را تشکیل می دهند.

نماینده شرکت دولتی آذربایجان اشاره کرد که علاوه بر عرضه فرآورده ها به بازار داخلی، بخشی از محصولات تولیدی صادر خواهد شد. به این ترتیب توجه به توسعه بخش پایین دستی در بخش نفت، آذربایجان را در آینده نزدیک به یک صادرکننده بنزین یورو ۵ تبدیل خواهد کرد.

نوسازی پالایشگاه نفت باکو به نام حیدر علی اف در اوایل سال ۲۰۲۱ (اواخر سال ۱۳۹۹) تکمیل خواهد شد. پس از مدرنیزه کردن، ظرفیت تولید این پالایشگاه از ۶ میلیون تن تا ۷/۷ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و عمر عملیاتی این شرکت تا پایان سال ۲۰۴۰ ادامه خواهد داشت.

منبع: آذرنیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.