۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۵۲۶ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ دسته: انرژی
۰

کارشناسان بخش انرژی معتقدند در سال ۲۰۱۸ عوامل متعددی بر قیمت نفت اثرگذار خواهد بود؛ اما در نهایت چشم انداز این بازار مثبت است. افزایش حمل و نقل جاده ای و تحریم احتمالی ایران از سوی آمریکا، دلایل اصلی افزایش قیمت نفت محسوب می شوند و در مقابل، تشدید جنگ تجاری و افزایش تولید نفت در آمریکا، برزیل و قاره آفریقا مانع افزایش قیمت هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته های اخیر بار دیگر بی‌ثباتی به بازار نفت برگشته و این نوسان شامل عواملی است که بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

غول‌های نفتی از توافق وین راضی هستند و به ‌دنبال آنند تا دستاورد خود را در این توافق تمدید کنند. با شروع فصل تابستان و افزایش تقاضا، مطمئنا قیمت‌ها سیر صعودی خواهند داشت.

تحریم احتمالی ایران مهم ترین چشم انداز افزایشی قیمت نفت

از طرفی تغییر سیاست‌های ترامپ برای پایان دادن به توافق هسته‌ای ایران و تنش‌های ژئوپولتیک در خاورمیانه نیز باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. البته فاکتورهای دیگری می‌توانند با تردید ایجاد کردن درمورد مدت زمان قرارداد وین و با وجود افزایش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و همچنین رکوردشکنی بی‌سابقه تولید شیل آمریکا، با این روند صعودی مقابله کنند. در ادامه سال نیز، رقابت بین همین عوامل، روند صعودی و نزولی قیمت را کنترل می‌کند.

با شروع ماه آوریل (فروردین ماه) و فصل تابستان، آمار رانندگی‌ در جاده‌ها نیز بالا می‌رود و این روند تا ماه سپتامبر (شهریور ماه) ادامه خواهد داشت. البته در دوره‌هایی نرخ آن تغییر می‌کند. در این فصل میلیون‌ها ماشین در جاده‌ها به دلیل تعطیلات با خانواده به سفر می‌روند. این مساله موجب افزایش مصرف بنزین می‌شود که به تبع آن پالایشگاه‌ها برای تامین این تقاضا نفت بیشتری مصرف می‌کنند. در کنار سایر عوامل، افزایش تقاضا بدلیل فصل سفر و رانندگی موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد.

از طرفی ترامپ رییس جمهور آمریکا، در مورد برنامه جامع اقدام مشترک تصمیم گیری می‌کند و احتمالا با وجود جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و سیاست‌های خشنش در دیپلماسی، پیش بینی می‌شود تصمیم‌های تندتری نسبت به ایران گرفته شود و احتمالا در ۱۲ می ۲۰۱۸ (۲۲ اردیبهشت ۹۷) آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

قیمت نفت حتی پس از انتصاب بولتون بالا رفت و قطعا اگر آمریکا از توافق خارج شود، قیمت باز هم افزایش خواهد یافت. با این حال هنوز مشخص نشده که این روند افزایش می‌تواند ادامه‌دار باشد یا فقط یک تنش مقطعی خواهد بود.

اثرات تصمیمات سرنوشت ساز اوپک بر قیمت نفت

تصمیم‌های اوپک هم یکی دیگر از عواملی است که می‎تواند در تضعیف یا تشدید قیمت بازار نفت اثر بگذارد. همه منتظر تصمیم جدید این سازمان در ماه ژوئن (خرداد ۹۷) هستند. اگر کشورهای عضو اوپک تصمیم بگیرند برنامه خود برای کاهش تولید را تا سال ۲۰۱۹ تمدید کنند، به احتمال زیاد قیمت نفت بالا خواهد رفت.

اما اگر این جلسه بدون هیچ اقدام جدیدی به پایان برسد، احتمالا قیمت‌ها با کاهش مواجه خواهند شد و بدنبال آن اگر کشوری قصد خروج از قرارداد را داشته باشد بازار به شکل چشمگیری افت خواهد کرد.

تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، مانع اصلی افزایش قیمت نفت

اما عواملی هم وجود دارد که از نظر تحلیلگران باعث کاهش قیمت نفت در سال جاری می‌شود. یکی از مهم‌ترین این عوامل جنگ تجاری، بین ۲ تجارت بزرگ جهان یعنی چین و آمریکاست.

دولت آمریکا در چند وقت اخیر به شکل قابل توجهی جنگ ستیز شده است و این رویکرد می‌تواند تضعیف کننده بازار نفت باشد. ترامپ برای فولاد و آلومینیوم پیشنهاد تعرفه داده است و به دنبال این است که برای کشورهای دیگر هم تعرفه تعیین کند. چین به سرعت با این تحریم‌ها مقابله کرد اما ترامپ برنامه دیگری برای تعرفه‌های چین در نظر دارد که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

صحبت از یک جنگ تجاری ممکن است هنوز زود باشد اما علائم اولیه آن مشهود است. هر بار که یک اختلاف تجاری رخ می‌دهد قیمت نفت کاهش می‌یابد که پیامد آن سقوط تقاضای نفت از بازر آمریکا خواهد بود.

افزایش تولید نفت شیل آمریکا مانعی دیگر برای افزایش قیمت

کارشناسان معتقدند رشد قابل توجه شیل آمریکا یک عامل تاثیرگذار بر بازار نفت است. تولید شیل آمریکا با ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز در حال رشد است و پیش بینی می‌شود این عدد در سال آینده به ۱۱/۴۴ میلیون بشکه در روز هم برسد. به تازگی در انجمن انرژی بین‌المللی گفته شد که موج دیگری از شیل در راه است.

علاوه براین، به جز امریکا، از رشد تولید در بخش‌های دریایی بزریل و قسمت‌هایی از آفریقا نباید غافل شد. این افزایش‌ها در تولید به دلیل بالا رفتن اخیر قیمت نفت است و این روند به گونه‌ای ادامه دار شده که می‌تواند به یک سیکل معیوب در بازار نفت تبدیل شود.

اما تحلیلگران معتقدند که شرکت‌های آمریکایی درس‌های لازم را از سقوط قیمت نفت گرفته‌اند؛ به شکلی که شرکت‌های وابسته به نفت شیل در حال حاضر می‌توانند بخش بزرگی از نیازهای تولید را تامین کنند و برای سرمایه‌گذاران سودآور باشند.

عوامل تضعیف کننده و تقویت کننده بازار نفت در حال رقابت با یکدیگرند تا نبض بازار را در دست بگیرند. به نظر می‌رسد قیمت‌ها در یک بازه زمانی محدود افزایش یابد و بازار تقویت شود. از بین عواملی که گفته شد؛ برخی مثل عوامل ژئوپولتیک موقتند، برخی مثل اوپک نامعلومند و برخی مثل رشد شیل کم و زیاد می‌شوند. تحلیلگران برای پیش‌بینی آینده بازار باید روی این شاخص‌ها تمرکز کنند.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.